Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moody
Nybilsgarantin gick ut jun-05. Bilen är en V70 modell 2004. Fick strax innan garantin gick ut bromskivorna utbytta pga bromsvibrationer. Nu har det börjat vibrera igen. Är det bara att bita ihop och bekosta byte själv och inse att kvaliten på skivorna är under all kritik eller? Vad brukar volvo ha för policy med garanti på garantijobb?
Användarvisningsbild
av Brainy
Har för mig att det är ett halvårs garanti på jobb på bilia. För vad nu det är värt.

Har en historia själv där bromsarna aldrig byttes vid reperation och de hävdade normalt slitage när jag kom tillbaka 70 mil senare och bromsade metall mot metall.

/Anders
Användarvisningsbild
av G-kraft
Moody skrev:Nybilsgarantin gick ut jun-05. Bilen är en V70 modell 2004. Fick strax innan garantin gick ut bromskivorna utbytta pga bromsvibrationer. Nu har det börjat vibrera igen. Är det bara att bita ihop och bekosta byte själv och inse att kvaliten på skivorna är under all kritik eller? Vad brukar volvo ha för policy med garanti på garantijobb?

Alltså det ska vara garanti på bytt del men vet inte exakt hur länge beror på vad som är bytt men hur länge sedan var det de bytte skivorna !? kan det inte vara obalans på däcken du kör med !?
av Frigge
Juridiskt sett är det INTE garanti på en garanti. Eftersom du inte betalt ngt för den reparationen kan du INTE kräva ersättning/byte av skivor. Däremot kan det finnas en Goodwill på det, detta förutsätter ju förstås att du är en trogen kund o inte servar "runt hörnet"

/Fredrik
av zenobia
Brainded skrev:Har för mig att det är ett halvårs garanti på jobb på bilia. För vad nu det är värt.
När Bra Bil i Göteborg misslyckades med 16.000 mila servicen i våras lyckades dom få ur sig att det spelar ingen roll om dom har gjort ett taskigt jobb. Bara rutorna är kryssade i serviceprotokollet så har jag två års garanti/reklamationsrätt på de punkter som dom har varit på.
av NCR
zenobia skrev:Bara rutorna är kryssade i serviceprotokollet så har jag två års garanti/reklamationsrätt på de punkter som dom har varit på.
Samma hos Bilia så vitt jag vet.
av nevyn
Borde ju ha bytt beläggen samtidigt som skivorna... Jag tror mer att vibrationerna beror på beläggen än skivorna. Förutsatt att man inte kontrollmätt kastet på skivorna och konstaterat att de var skeva och därefter bytt dem.
av Moody
nevyn skrev:Borde ju ha bytt beläggen samtidigt som skivorna... Jag tror mer att vibrationerna beror på beläggen än skivorna. Förutsatt att man inte kontrollmätt kastet på skivorna och konstaterat att de var skeva och därefter bytt dem.
Tar för givet att de också bytte beläggen samtidigt, men alltför säker kanske man inte ska vara. Verkstan (aukt. volvo) fick dessutom byta skivor två ggr då det fortsatte vibrera vid broms redan på väg hem från verkstan. De påstod att de fått hem defekta skivor...näähh det menar du inte, kanske kunde provköra innan ni lämnar ut den :???: Blev bra efter andra bytet, fram tills nu då ungefär ett år senare då det som sagt börjat vibrera igen, ca 1500 mil senare.

Kan också nämna att på min fd V70 2004 så byttes skivorna två ggr inom ramen för fabriksgarantin, vid 3 resp 5 tusen mil.

Är det jag som haft otur eller är kvaliteten så dålig?
av Perra N
Kör du tufft, så kan du montera Brembo Max slitsade skivor och köra med original eller motsvarande belägg, då lär du få köra banåka om du ska slå skivorna igen.
Användarvisningsbild
av CarMan
nu måsta vi reda ut några saker...
du har bytt skivor & redan när du hemta bilen så vibrera det fortfarande, så dom bytte skivor igen.
nu har det gått ett år & det har börjat vibrera igen!

har jag fattat rätt?

1. var skivorna skava eller rostiga?

har du inte betalat för nya broms klodsar så har du inte fått några, då slit delar inte betalas av volvo. Dock är det viktigt at klodsarna byts om man vill a bra resultat.

under visa körförhålanden kan man lätt få rost på skivorna & då får man vibrationer! deta gäler alla bilmärken!

om du nu inte har rost på skivorna så skulle jag mäta hjulnaven, dom kan vara skava & då blir skivan skev!
viktigt at också olla fälgarna, även en skev anläggningsyta på fälgen kan förstära skivan & navet.

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]