Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har gjort som dom beskriver på flera trådar här har värmt och köpt särkilda öppna nycklar för att inte runda muttern men får inte lossbrommsslangen ifrån brommsröret fram på s80-01,hur hårt vågar man ta i innan nåt går sönder?
Ett knep som alltid fungerat för mig är att först värma ordentligt, och då som Lennart skriver med någonting manligare än en varmluftspistol. Efter du har gjort detta så kyler du ner det snabbt t.ex med en massa vatten. Eftersom det är olika material i kopplingen och röret så drar dom ihop sig olika snabbt vid den snabba nedkylning.
Att jag frågade vad som var värmekälla beror på att alla inte har tillgång till gas som är mycket efektivare.
Om du kapar slangen så ska du fortfarande ha bort nippeln från slanganslutningen även om du får dit en hylsa på slangänden.
Det tips som ”Loppan87” skrev funkar säker mycket bra. Man kan även använda kylspray och kyla nippeln som då krymper före hylsan och på så sätt rör sig i hylsan.
Biltema har kylspray.

Lennart
Backlampa

Jag har en V70 1,6D, 2010,vilken glödlampa ti[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rullat […]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]

Gasfjäderbyte Packline

Bakluckefjädrar till Fiat Barchetta verkar fu[…]