Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Står i begrepp att köpa en begagnad XC90 D5 och har lite funderingar på bränsleförbrukningen. Årsmodell 2008 (automat) är i Sverige specad till 0,9 l/mil blandad körning (vilket givetvis påverkar CO2 och därmed skatt). Årsmodell 2009 är specad till 0,83 l/mil.
Om man däremot tittar på vissa utländska sidor (t ex http://www.car-emissions.com/cars/model/volvo/xc90) så anges samma förbrukning för dessa årsmodeller.
Gjordes det någon faktisk förändring på MY 2009 som påverkade förbrukningen eller är det samma motor men att man i Sverige på något sätt "mätte om" bilen det året och fick ett lägre resultat?
2009 kom det en uppdatering av D5-motorn. Den försågs bland annat med dubbla turbo och effekten höjdes från 185 hk till 205 hk, men vad jag vet så hamnade denna uppdaterade motor först i S80. Jag kollade efter denna uppdaterade motor gällande XC70 men det verkar som att den hamnade där först på modellår 2010. Kan ju vara samma sak med XC90 i så fall. Men det förklarar ju inte de olika förbrukningssiffrorna i utlandet. Det kan ju vara så att siffrorna gäller motorn och inte vilken bilmodell den sitter i.

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]