Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så fort bilen börjar bli varm missar den oregelbundet på tändningen. det är en v70N -00 a automat som gått 26000.
Jag har haft den på verkstad i flera omgångar men det blir bara värre o värre. När den är kall misständer den inte, men så fort den börjar närma sig arbetstemp börjar misständningarna.
Verkstan har bytt tändtift, kamaxel ventil o nå pulsgivare, tändspolar, alla spridare, kontrollerat soppafilter, bytt luftmassemätare och ryckt i kablar.
Det finns inga felkoder. Idag upptäckte jag att motorlampan inte lyser när man slår på tändningen.
Problemen började smygande. i början märktes det knappt o sen har det bara blivit värre o värre.
Misständningarna har jag på både park neutral o drive. tydligare med driven i.
För några månader sen bytte jag huvuddatorn och en månad efter det ungefär börja problemet.
Huvuddator böts eftersom bilen emellanåt fick tusen felkoder och man inte kunde starta den utan att först koppla ur baterriet.

Tacksam för alla förslag på vad detta kan va. Måste börja skruva själv då jag blivit bankrutt :-)
Lider med dig när jag läser din berättelse.
Har du läst av bilen med riktig Felkodsavläsare ?
Felkoder i så fall vilka ?
Har du några nu ?
Hur kontrollerade dom Bensinfiltret ?
Jag har svårt att se hur du skulle kunna "byta" dig fram reservdelsvägen ! Dyyyrt som faen.
Blir ytterst konfunderad över din verkstad !!!!!!
Vettisjutton hur dom kolla soppafiltret. Enligt verkstan var den enda felkod dom hade på kamaxel ventilen. När de bytt den vart det dock inge ändring och det fanns inga felkoder på nånting. Så man prova sig fram. Kan ju tillägga att man även bytt tändstift. verkstan har gjort mycket av "felsökningen" gratis, men det känns som att de kan dra iväg nu när de gett upp hoppet om bilen. Vågar man lämna in den på Bilia? Sist vart notan 14k för huvuddatorn :-)
Har du ingen i din närhet med PPC felkodsläsare eller Vida Dice ?
Tala om var du håller till och om någon i din närhet kan hjälpa till
med detta. För jag utgår från att den Felkodsavläsning som är
gjord inte är med " Volvo" läsare ?
Har ingen aning om vilken felkodsavläsare de användt. Jag håller till i gustavsberg. Bilia Nacka skulle man ju kunna läsa ut koderna på.
Men helst vill man ju inte köra vraket :).
Wissel du råka inte ha nå tips på nått som jag själv skulle kunna kontrollera på bilen?
Att motorlampan inte lyser är det bara att dioden/lampan dött, eller skulle det på nå märkligt sätt kunna ha med mitt problem att göra?
Ett synnerligen ovanligt fel är, att ifall inte kamremsdrevet på vevaxeln sitter ordentligt fast så kan splinesen i drevet paja.

Kolla att muttern sitter ordentligt fast och att drevet inte "rappar".

Ett långskott, men kan vara värt att kolla.
Idag lästes felkoderna av med en riktig läsare. Fick 3st men ingen verkar ha med mitt problem att göra. Koderna var följande: CCM0021, REM8D11 och PHM0019. Luftkval sensor, bromsljus och telefon fel.
camaro69 skrev:Ett synnerligen ovanligt fel är, att ifall inte kamremsdrevet på vevaxeln sitter ordentligt fast så kan splinesen i drevet paja.

Kolla att muttern sitter ordentligt fast och att drevet inte "rappar".

Ett långskott, men kan vara värt att kolla.
camaro69 hur skulle detta fel yttra sig? Mina misständningar kommer helt random hela tiden och bara när bilen blivit varm.

Någon med fler tips? :-)

Tack för hjälpen Lennart
Eftersom du läst felkoderna och inte fått kod kamaxellägesgivare, så glöm bort vad jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Hade samma fel med min gamla BMW, det var motortempgivaren, inte den som visar inne i kupén, utan den till ECU. Ibland trodde den att det var -30 när det egentligen var motortemp :D Då vart det spännande med bränsleblandning och f*n va den misstände (modell fyverkeri)

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]

Med tex gummiklubba, slå lätt ifrå[…]