Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dede
Nu gnäller bilen att den vill ha lite service. Gått ett år sedan jag servade den senast.
Eftersom den bara rullat 10800 mil så kör jag ett olje/filterbyte och kör en större service vid 12000 mil.
Dock har jag inte bytt olja på denna innan så för att slippa stå med fel verktyg så är det bäst att fråga innan.

1: Vilka verktyg krävs till oljefilter, oljeplugg samt ev. andra prylar man måste plocka ned?
2: Var sitter filtret och hur kommer man åt det?
3: Vad måste plockas av för att komma åt och hur sitter det fäst?

Kommer köra till en mack med smörjgrop så när man ändå är där under, något mer man bör kolla?
Fick en anmärkning på bes. att ett avgasfäste före ljuddämparen var av. Fanns nån universalklammer/upphängning man kunde skruva dit.
Någon som vet vad jag ska köpa?

Tänkte shoppa prylarna på Mekonomen. Någon som vet om det skiljer något mellan ett Volvo originalfilter eller ett Mahle/Bosch?
Finns det andra ställe att handla oljan på? 900:- för 4 liter tycker jag är ganska saftigt (Castrol Edge FST A5/B5).
Jag köper Shell Helix ultra 5w40 på Ica Maxi 399kr 4l. Det är en utmärkt olja. Du behöver ett oljefilterverktyg till ditt oljefilterhus. Finns att köpa på biltema för 35kr och mekonomen för ca 100 lappen. Nej det är ingen skillnad på oljefilterkvalite mellan Volvo mekonomen. Tror det är samma.
Det enda du behöver ta bort är hasplåten som skyddar motorn.
dieselmagnus skrev:Jag köper Shell Helix ultra 5w40 på Ica Maxi 399kr 4l. Det är en utmärkt olja. Du behöver ett oljefilterverktyg till ditt oljefilterhus. Finns att köpa på biltema för 35kr och mekonomen för ca 100 lappen. Nej det är ingen skillnad på oljefilterkvalite mellan Volvo mekonomen. Tror det är samma.
Det enda du behöver ta bort är hasplåten som skyddar motorn.
Finns det länk till optimal oljefilteravdragare Volvo V70 hos någon av de mer prisvärda varuhusen/butikerna?

Såg det fanns en tidigare tråd men ingen av länkarna fungerar idag..
Det är ett löst filter som sitter i en hållare på din bil. Du behöver ett speciellt verktyg till den hållaren. Den klassiska lösningen med huggmejsel genom filtret för att få bort det är inte bra...

En ny packning till oljepluggen tycker jag är prisvärt för att slippa eventuellt läckage.

Din bil ska ha A5/B5 olja. Det går att beställa billigare från t.ex. mapodo.de. Även om motorn med stor sannolikhet fungerar med sämre olja som byts oftare har jag i alla fall alltid bytt till A5/B5 på min -05a.
Köp INTE oljefilter på Biltema bara uatn på Volvo. Just bränslefilter och oljefilter anser jag att orginal eller märkesfilter typ mahle (som oftast är orginal) är det man ska satsa på. Andra saker som k-stag mm kan man lika gärna köpa pirat.
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:Andra saker som k-stag mm kan man lika gärna köpa pirat.
Just det. Chassi- och bromsdetaljer är det inte så noga med. Ta ngt på skroten, vet ja.

Men när det gäller viktiga saker, som olika filter och radion, då är det original som gäller. Basta!
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]