Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban_T5-R
Frågar en fråga åt en vän: Har en S80 -04 nått OBDII uttag? Och var sitter det i så fall??
Användarvisningsbild
av Perc
Givetvis har den OBD2-uttag. Det är lagkrav på att det ska finnas, och placeringen av densamma är reglerad i lag också. :)

På V70N sitter uttaget bakom en lucka under instrumentbrädan precis vid spaken till motorhuvsöppningen. Antagligen samma eller snarlikt på S80.
Användarvisningsbild
av Vojje
EU-direktiv kräver att alla bensinmotordrivna bilar sålda inom EU, från och med årsmodell 2000, skall vara EOBD-kompatibla. Diselmotordrivna bilar skall vara kompatibla från och med år 2003.
Kontakten, som naturligtvis är standardiserad oberoende av vilket protokoll som används, ska sitta i passagerarutrymmet nära ratten.

Grunden till detta kommer från Kalifornien och anledningen är att minska trafikens miljöpåverkan.
Användarvisningsbild
av Perc
EOBD är en underkategori till OBDII och går ut på standardiserade felkoder. "OBDII" innebär bara att kontakten inne i bilen är standardiserad.

EOBD täcker ju inte alla möjliga felkoder som olika modeller kan ha, men det viktigaste finns. "Det viktigaste" innebär då sånt som har med säkerhet och miljö att göra. Motorstyrning, växellåda och så vidare. Man kan köpa billiga felkodsläsare som klarar EOBD. Vill du ha mer ingående möjligheter blir det en dyr historia. Jag fick tillfälle att leka med en Opus CMT Pro, en svensktillverkad felkodsläsardosa med tillhörande Windowsmjukvara. Man kunde göra allt möjligt skoj på en V70N med den :) Men då kostar den ju tusentals euro att köpa samt hundratals euro i året i licensavgift.

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]