Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malte79
Hej.

Skulle behöva ha lite tips/ råd/ ideèr av er alla volvofreaks... :D

Har en Volvo V 70 2, 4 Diesel (automat) årsmod -07 som gått ca 12 500 mil nu.

Börjar bli dags att byta fjädrar o stötdämpare i bak igen verkar det som. Har tidigare bytt fjädrar o dämpare runt om och har kört ca 5000 mil på dem ( något kortare på framfjädrar o dämpare). De fjädrar o dämpare som jag monterade på då köpte jag alla från ChassIt.se och extra förstärkta fjädrar i bak. Nu känns de som upphägningen i bak börjar kännas trött och hängig (mjuk) särskilt vid lite last och/ eller släpvagnskörning medans de i fram känns fortfarande riktigt tighta och bra. Fick även reda på vid ett service tillfälle att bilen var en aning högre ifram än originalfjädrar o dämpare. Ringde till Volvo o kollade me dom om dom hade några särskilda fjädrar o dämpare för lite tuffare tag dvs vid körning med ex husvagn o last men de visste dom inte men skulle kolla upp det vilket verkade lite konstigt kan man tycka att de inte hade bättre koll direkt...

Nu till saken.. Vet någon om/ var de kan finnas lite hårdare och/ eller högre fjädrar o dämpare som klarar uppdraget bättre?

Mvh Mattias
Användarvisningsbild
av Bosa
Nu har jag inte en aning vad chassit.se kör med för prylar, verkar inte stå på hemsidan heller. Hur som helst så är jag inne på att köpa Sachs Advantage runt om alternativt Advantage i fram och Sachs Nivomat i bak. Fjädrar är jag osäker på, skulle helst vilja ha Volvos sänkning som sänker 15mm men den satsen har Volvo slutat med.

Sachs finns bland annat här: http://www.atla.se

Volvos egna brukar ha en tendens att vara lite väl mjuka tycker jag men har de lite värre doningar vore det såklart intressant, informera gärna om vad Volvo kommer fram till. :)

Finns en chassisats från Volvo också men har inte kollat upp den så vet inte om den finns kvar i Volvos sortiment. Sen är det ju frågan om den satsen är detsamma som Sachs Advantage med tanke på att Volvos nivomat är tillverkad av Sachs.
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-425395
av tobbepp
Jag har också hört mig för hos volvo om "husvagnsfjädrar", samma svar som du fick, "vet ej, har aldrig fått frågan"..

Dock har jag kollat lite på mekonemens sortiment, där har de fjädrar som är lite styvare.
Någon som har erfarenhet av dessa?

Att byta stötdämpare och fjädrar efter 5000 mil känns väldigt tidigt, är kvaliten på volvos stötdämpare dålig?
Användarvisningsbild
av fisse
Jag har också funderat på att byta fjädrar och dämpare, min har gått 16300 mil och förmodligen aldrig bytt.
Tidigare ägare har kört med släp/husvagn en del tror jag? Den känns lite väl svampig och gungigt, skulle vilja få ett lite
styvare chassi och väghållning. Men vad ska man välja för fjädrar o dämpare? Jag vill inte ha en stenhård fjädring men inte heller
denna citroen känsla som finns just nu... Sachs har bra kvalité vad jag vet? men vilken typ av dämpare ska man ha?
Blir det stor skillnad efter ett byte på alla 4 hjulen?
av Malte79
Ok. Jo jag märkte en otrolig skillnad när jag bytte runt om iaf. Men tycker att de verkar konstigt att min redan blivit mjuk i bak trots att jag åkt mest ensam på motorväg.. Läste lite om Sachs grejor och dom verkade ju bra iaf.
Användarvisningsbild
av Perc
tobbepp skrev:Att byta stötdämpare och fjädrar efter 5000 mil känns väldigt tidigt, är kvaliten på volvos stötdämpare dålig?
Det är allmänt känt att P2:orna käkar bakstötdämpare.

Nivomat håller i normala fall mycket, mycket bättre men om man åker på att byta så kostar det ju flerdubbelt.
Användarvisningsbild
av fisse
Malte79 skrev:Ok. Jo jag märkte en otrolig skillnad när jag bytte runt om iaf. Men tycker att de verkar konstigt att min redan blivit mjuk i bak trots att jag åkt mest ensam på motorväg.. Läste lite om Sachs grejor och dom verkade ju bra iaf.
Ja det håller jag med dig om att det är lite tidigt... Sorry att jag bröt mig in i ditt inlägg men jag sätt o funderade på ett byte när jag såg din fråga, så det var ju så lämpligt att ställa en fråga :|
Men jag är inne lite på Sachs advantaget, så något sånt får det nog bli!
av Cedrix
Provade mekonomens husvagns fjädrar på 850:n, men jag märkte ingen större skillnad.¨
Efter ca 1 år så hängde baken ner med dessa också.

På V70:n kör jag med sport nivomatic bak och tidigare sänkta nivå dämpare (fick byta vid 23000 mil), grymt nöjda med dessa.
Körde 118 mil med min hobby 650 husvagn i fredags, och då är man glad att ha dessa dämpare.

Köpte mina här:
VolvoPartsWebStore.com
under halva priset mot att handla nivådämpare i sverige.. (Passade på att köpa mina när jag var där)
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]