Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
Detta känns som min dummaste trådstart hittills. Men om man inte frågar får man inte svar.
Om jag har rätt så går rattstången genom ett rör. Borde göra det iaf.
När jag i gör fullt rattutslag o sedan rätar upp så låter det som om rattstången går emot ytterröret.
Bilen är inte krockad utan detta är något som kommit smygande.
Min fundering är om det går att smörja upp? Ett alternativ är väll att lossa ratten o hälla ner olja. Men med airbag o elektronik så låter inte det lockande. Går det på annat sett eller får man fortsätta lyssna på gnisslet?
Användarvisningsbild
av wissel
Provocative skrev:Detta känns som min dummaste trådstart hittills. Men om man inte frågar får man inte svar.
Om jag har rätt så går rattstången genom ett rör. Borde göra det iaf.
När jag i gör fullt rattutslag o sedan rätar upp så låter det som om rattstången går emot ytterröret.
Bilen är inte krockad utan detta är något som kommit smygande.
Min fundering är om det går att smörja upp? Ett alternativ är väll att lossa ratten o hälla ner olja. Men med airbag o elektronik så låter inte det lockande. Går det på annat sett eller får man fortsätta lyssna på gnisslet?
Hahaha, min bil ngör likadant men den STÖNAR en gång ? Skall vid tillfälle prova lite av min Torrsmörj nere vid golvet.... :P
av llesrof
Om jag inte tar fel så sitter det en nylonbussning nere vid golvet som rattstången löper genom. Det brukar gnissla och ha sig där. Det gjorde det på min S70. Man kan pilla upp bussningen och smörja den. Läste något om det på något utrikiskt volvoforum.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ja det är ett vääldigt vanligt "problem" ;)

Kryp ner på golvet och bakom pedalerna sitter genomföringen av styrstången i torpedväggen. Stången går in genom en gummidamask och det är väl den, eller bussningen bakom, så gnisslar. På med fett, vax eller vad som helst innanför damasken, men lättflytande olja ger ju kanske sämre långtidsverkan...

Jag hade på kedjevax på innanför min damask och det har inte gnisslat på ett halvår ;)
av Provocative
bensinskalle skrev:Ja det är ett vääldigt vanligt "problem" ;)

Kryp ner på golvet och bakom pedalerna sitter genomföringen av styrstången i torpedväggen. Stången går in genom en gummidamask och det är väl den, eller bussningen bakom, så gnisslar. På med fett, vax eller vad som helst innanför damasken, men lättflytande olja ger ju kanske sämre långtidsverkan...

Jag hade på kedjevax på innanför min damask och det har inte gnisslat på ett halvår ;)
Jag gillar sprey. Får testa med CRCfett på burk då.

Får tacka alla för hjälpen.

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]