Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Är det ett problem att ha dålig motorbroms? Jag menar att normala bilar jag kör har bra mycket bättre motorbroms än min v70 från 2004. Jag brukar motorbromsa ned istället för att använda broms i planerad körning men med denna bil jag har nu tar motorbromsen väldigt dåligt och måste i stort sett nästan alltid hjälpa till att bromsa om jag nu inte väljer att börja motorbromsa 200 meter innan planerad sväng.

Kan det finnas någon förklaring till varför motorbromsen tar dåligt?

V70 2.5T 2004
19700 mil
all service enligt plan
Användarvisningsbild
av Vojje
Spjället stänger aldrig helt och bilen är ganska högt växlad.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Det är meningen att motorbromsen ska vara dålig, så dålig som möjligt.

Ju sämre den är desto längre kan man motorbromsa. När man motorbromsar sprutas ingen bensin in i motorn, så ju mer man kan motorbromsa desto bättre bränsleekonomi.

Så att du ska behöva börja motorbromsa 200 meter innan sväng, det är precis det som är tanken ;)
av llesrof
Är det inte så också att turbomotorer har lägre kompression och därmed sämre motorbroms?
Användarvisningsbild
av Vojje
llesrof skrev:Är det inte så också att turbomotorer har lägre kompression och därmed sämre motorbroms?
Vanligtvis lägre komp. iaf. Hur det är med Volvo vet jag inte och om Volvos turbosar har sämre motorbroms i realiteten vågar inte jag svara på.

Intressant teori ang. långa motorbromssträckor. Börjar inte motorn dra bränsle igen under ett visst varvtal?
av mikebike
Vojje skrev:Börjar inte motorn dra bränsle igen under ett visst varvtal?
Jo, vid 1000 rpm eller så...

Jag tycker att min nuvarande bil har sämre motorbroms än min gamla (2.4T). Brist på kompression kan knappast vara orsaken, men utväxlingen är naturligtvis helt annorlunda.
Användarvisningsbild
av Vojje
mikebike skrev:
Vojje skrev:Börjar inte motorn dra bränsle igen under ett visst varvtal?
Jo, vid 1000 rpm eller så...
Just det. Någonstans mellan 1000-1500 rpm skulle jag tro. Man får vara lite aktiv med spaken om det ska funka.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vojje skrev:
llesrof skrev:Är det inte så också att turbomotorer har lägre kompression och därmed sämre motorbroms?
Vanligtvis lägre komp. iaf. Hur det är med Volvo vet jag inte och om Volvos turbosar har sämre motorbroms i realiteten vågar inte jag svara på.

Intressant teori ang. långa motorbromssträckor. Börjar inte motorn dra bränsle igen under ett visst varvtal?
Jo man måste ju hålla ett visst varv i motorn för att det ska fungera, men gör man rätt sparar man mycket sås i alla fall. Trafikskolorna tjatar mycke om det här. Men ligger man i 70 och släpper gasen på femman så rullar man 2-300 meter och kommer ner till runt 55-60 då kanske. I en lätt nerförsbacke kan man rulla nästan hur långt som helst om man kör på femman. Femman fungerar strax över 50, beroende på vad man har för utväxling. Jag har en schysst backe där jag bor å jag brukar fuska lite och gasa upp i 60 och sedan motorbromsa de 3-400 metrarna det är, funkar skitbra.
av svda
Jag en 2,5T MY05, dvs samma motor som TS. Liksom TS lägger jag mig vinn om att planera körningen så att bromsen ytterst sällan behöver användas. Oftast rullar jag ut den mesta farten ur bilen och motorbromsar den sista biten innan korsningar.
Motorbromsen på min bil är heller inte särskilt effektiv, men jag har märkt att den efter 5-10 sek ökar markant. Fenoment märks bäst på låga växlar. Varför Volvo valt denna konstruktion vet jag inte.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]