Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Frågan är om man kan få det o lysa i båda bakljusen när man slår igång knappen? Hade så på min gamla S70 ända jag behövde göra där var att trycka in en lampa o göra ett hål i lyktan. Pg att den inte var utfräst från fabriken. Allt var draget o klart.
Användarvisningsbild
av CarMan
_FrEdRiK_ skrev:Frågan är om man kan få det o lysa i båda bakljusen när man slår igång knappen? Hade så på min gamla S70 ända jag behövde göra där var att trycka in en lampa o göra ett hål i lyktan. Pg att den inte var utfräst från fabriken. Allt var draget o klart.
Motfråga! varför vill du det?
det ska lysa på en sida för att man ska se att det är dimbakljus & att dina bromsljus ska synas bra när du bromsar. desutom ska dimbakljuset bar andvändas vid väldigt kraftig dimma & inte när du har en bil liggande nära bakom.

så varför ska du ha 2 ljus, när du aldrig andvände dom?
av Jan-A
Det kan faktiskt vara rätt praktiskt att slå på dimbakljuset för att få närgågna bilister att öka avståndet en smula. Fult, tjaa... ger dock oftast önskad effekt.....
Användarvisningsbild
av CarMan
Jan-A skrev:Det kan faktiskt vara rätt praktiskt att slå på dimbakljuset för att få närgågna bilister att öka avståndet en smula. Fult, tjaa... ger dock oftast önskad effekt.....
det är inte värt att nån annan belist inte ser dina broms ljus i dimma.
vill du tända bromsljusen för att öka avståndet, så läg foten på bromsen.
av Jan-A
Jo förvisso har du helt rätt i det! Men efter ett tag ledsnar man även på att bromsa. Håller dock med dig om att man måste kunna se att man bromsar, det är ju rätt så viktigt....
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Var bara en fråga. Tycker det är snyggare när det är ljus på båda sidor. Men som jag inte tänkte på är att dimljuset är samma som bromsljuset. Vilket inte var på gamla bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
_FrEdRiK_ skrev:Var bara en fråga. Tycker det är snyggare när det är ljus på båda sidor. Men som jag inte tänkte på är att dimljuset är samma som bromsljuset. Vilket inte var på gamla bilen.
det är inte samma lampa, men det är en mycket stark lampa som dels bländar bilen bakom & desutom "skymmer" ljuset från bromsljusen
av maruder
på min v70 siter det en 21/4 watts lampa där.och då blir det dimm/possitionsljus där.
av maruder
Jan-A skrev:Det kan faktiskt vara rätt praktiskt att slå på dimbakljuset för att få närgågna bilister att öka avståndet en smula. Fult, tjaa... ger dock oftast önskad effekt.....
Varför inte hålla till höger och när det är fritt, blinka två blink så kör han nog om dej, och så slipper du reta upp dej på närgångna bilister. :wink:
Användarvisningsbild
av åsaboe
maruder skrev:
Varför inte hålla till höger och när det är fritt, blinka två blink så kör han nog om dej, och så slipper du reta upp dej på närgångna bilister. :wink:
Jo, det där kan ju fungera där det finns plats, men om man ligger i enkelfilen på en 2+1väg och har en sån där plåtbög som slickar en i häcken händer det att man härsknar till. Varningsblinkers hjälper ibland, men det är ju egentligen inte tillåtet.

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]

Bygga vevhusventilation?

Tjena! Jag har nyligen köpt en 944 med b230fk[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]

Rimlig slutsats, du kan ju testa servoverkan om du[…]