Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jakris
Automatlådan i min XC90 växlar inte när jag vill. :x

Den växlar upp, och aktiverar lock-upen vid för hög hastighet för min smak (Låser 4:an vid cirka 60 km/h och 5:an vid ca 80 vid jämn fart).

Gör att den drar mycket bensin vid låga farter, även utan hårt gaspådrag.
Att använda manuell Tip-tronic hjälper inte eftersom lock-upen inte låser tidigare för det.

Går det att modifiera mjukvaran som styr växlingarna :?:
Användarvisningsbild
av elmuppo
Jakris skrev:Automatlådan i min XC90 växlar inte när jag vill. :x

Den växlar upp, och aktiverar lock-upen vid för hög hastighet för min smak (Låser 4:an vid cirka 60 km/h och 5:an vid ca 80 vid jämn fart).

Gör att den drar mycket bensin vid låga farter, även utan hårt gaspådrag.
Att använda manuell Tip-tronic hjälper inte eftersom lock-upen inte låser tidigare för det.

Går det att modifiera mjukvaran som styr växlingarna :?:
Kan oxå vara så att det finns ny mjukvara för din växellåda,
vad är det för årsmodell på bilen?
Användarvisningsbild
av CarMan
du vill att den sak växla ännu tidigara? deta kan ju medföra att blien drar mer soppa, då den inte orkar lika mycke då!

testa att växla upp för tidigt på cyckeln nån gång så frå du se att det är jobbigt.
Användarvisningsbild
av Jakris
Det är en 93:a. Kollade mjukvaruversion i vintras, men fanns inget nytt.

Volvoverkstaden har ingen aning om innehållet i programmen utan laddar bara ned vad som finns i servicebulletinerna.

Jag har kollat förbrukningen/100km noga vid olika hastigheter i jämn fart i relation till växelläge med & utan lock-up och det är helt klart att lådan inte är optimerad för minsta bensinförbrukning utan snarare en kompromiss för att få hyfsade prestanda.

Finns det någon som kan något om mjukvaran och hur man skulle kunna modifiera den enligt egen preferens (maxa prestanda alt minimera bränsleförbr) ?
av Frigge
Dom enda som kan förändra mjukvaran i TCM är Volvo, det är också dom ända som vet inställningarna i parametrarna för TCM. Du kan inte själv ändra funktion på växellådan. Eftersom det inte verkar finnas någon uppgradering för TCM så får du nog acceptera lådan som den är.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
oavsett hur snålt bilen skulle gå men en"egen komponerad" mjukvara så är det nog fel bil att ha om man vill åka på halvlitern...

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]