Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !

Jag har köpt mig en Volvo V70 2.5T, årsmodell 2006 med snart 20000 mil på mätaren.
Det finns lite oklarheter kring servicen därför vänder jag mig hit :)

Kamremm och vattenpump bytades på 17700 mil hos en icke auktoriserad Volvo verkstad, i själva rutan i serviceboken så är underhållsservice anpassad stämplad och skrivet: kamrem + vattenpump byte.

Det är väl så att tändstiften med ska bytas då ? Vad mer ska göras ? Har för mig det är bränslefilter, luftfilter och kupefilter med ?

Nästa service är gjord för 200 mil sedan hos Volvo, bytas stiften då stället eller hur fungerar det ?

Kommande fråga är om jag har garanti från verkstan ett år nu då den senaste servicen är gjord hos dem, eller det gäller bara om serviceboken är fullstämplad hos dem ?

Tacksam för svar då jag är väldigt konfunderad om detta ??:-/
Om fel uppstår pga dåliga delar så har du ju garanti på detta. Om exempelvis du byter multiremmen och den går av 1 månad senare så skulle du nog få rätt till ny rem och kostnadsfritt byte. Annars har jag aldrig hört om garanti när man gör service hos en auktoriserad verkstad men det kanske någon annan kan hjälpa till med. Volvo assistans får du ju i 1 år om du gör en 2.0 service. Sök på serviceprotokoll här på forumet så kan du ladda ned ett protokoll som visar vad som skall göras vid varje service.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... =protokoll
Garanti på remmar är en mycket svår grej. Man kan i princip helt utesluta tillverkningsfel för fabriken har helt enkelt inte råd med sånt. Tillverkar man hundratusen remmar i veckan så vill man INTE få arga kunder med rasade motorer på halsen.

När en rem går av är det till 99,999% fråga om bristande underhåll, eller att nån snålat och t.ex inte bytt hjulen eller vattenpumpen.

Ursäkta, men jag är bara tvungen. Tändstiften är nog inte bytade, men dom är möjligtvis bytta. :wink:
Perc skrev: När en rem går av är det till 99,999% fråga om bristande underhåll, eller att nån snålat och t.ex inte bytt hjulen ...
Har Volvo börjat återanvända remjohan-tekniken från modell 66? :lol:
Perc skrev: Ursäkta, men jag är bara tvungen. Tändstiften är nog inte bytade, men dom är möjligtvis bytta. :wink:
Bytade är dialektalt och om vi ska gnälla på att det används talspråk i inläggen, så kommer nog inte mycket annat bli skrivet.

Från SR Språkets hemsida
Prof Lars-Gunnar Andersson besvarar lyssnarfrågort:
I Höganäs diskuterar några lyssnare om det är riktigt att säga ”jag har bytat bil”. Här säger ordboken att det heter ”bytte”, men att en provinsiell form är ”böt”. Formen ”bytade” fanns dock i fornsvenskan. Kanske lever den kvar i Skåne med inspiration från danskan, där formen finns.

Bytade är alltså helt korrekt talspråk, om än ovant för de flesta som inte bor i Skåne.

Lägg ner

svda
Från Stockholm
Stiften går faktiskt i mer än 20 000 mil även om de inte är så där jättefina då.
Men de är in i helvete dyra så jag förstår om de inte är bytta=hink i vissa sammanhang.
Ps jag har en omgång volvo orginal stift till volvo 2.4t 2.5t 250 kr+ frakt = så djävla billigt kolla med volvo så får du se...
Vojje skrev:
Perc skrev: När en rem går av är det till 99,999% fråga om bristande underhåll, eller att nån snålat och t.ex inte bytt hjulen ...
Har Volvo börjat återanvända remjohan-tekniken från modell 66? :lol:
:wink:

Med "hjul" menar jag kamremmens spänn- och styrhjul, och multiremmens styrhjul. Nu är det ju olika från bil till bil men på vissa motorer kan en brusten multirem trassla in sig i kamremmen och då är det gonatt. Där fick man då för att man snålade in på en grej som "inte var livsviktig".

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]