Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lindstrom90
Hej,

jag vill snygga till lite inne i bilen och kollar på en 2 din stereo och undrar om jag behöver något utöver det eller är det bara att koppla in den med orginal kablage som sitter till min HU-650, har nämligen sett att vissa behöver ISO-kablage. Bilen är en s60 2005. Sen på vissa stereos står det: Klar för rattfjärrkontroll

vad behöver jag göra där eller är det bara att plugga in så ska det funka?

mvh

P.S här är stereon jag kikar på http://www.autohifi.se/?category_id=210&item_id=KW-R400 D.S
av widdde
Du får jättegärna beskriva här hur du gjorde och vilka delar du använde till att koppla in din stereo.. Jag ska nämligen göra samma procedur och har inte riktigt koll på vad som behöver göras?

* Beställa dubbel-DIN ram istället för den som sitter nu.. Fick priset 588:- på Volvo.. Känns lite smådyrt för en plastram.. Har du hittat nån annanstans, billigare?
* Har en JVC KW-R600BT
* Går det koppla in rattfjärr samt originalsteget från volvon? (Det är typ ett krav..)
* Nåt annat man behöver tänka på?
av widdde
lindstrom90 skrev:kommer ta säkert 2 veckor innan jag kan börja sätta ihop det, för monteringsramen var tydligen beställningsvara.

Men såfort jag fått allt så ska jag beskriva hur jag gjorde och vad som behövs
Jag fick hem min ram från volvo idag.. Glad i hågen vandrar jag ut till bilen och ska installera monteringsramen..
Testade först att trycka dit stereon, vilket tyvärr gick riktigt dåligt.. Det passar inte alls med en dubbel-din stereo..
Det sitter två plastspår (som verkar hålla ihop buren också så dom lär inte gå att ta bort på nåt bra sätt) i mitten
mellan "din-platserna" vilket gör att stereon inte går att skjuta in alls tyvärr :(

Så nu vet jag inte hur jag ska göra.. Enligt Volvo och deras hemsida ska den ju ha stöd för enkel-din samt dubbel-din..
Uppenbarligen inte...

Någon annan här som monterat Volvos ram och lyckats trycka in en dubbel-din stereo i den? I så fall, hur gjorde ni??

MYCKET tacksam för snabbt svar.. Behöver egentligen ha bilen färdig imorgon kväll (torsdag), men just nu ligger
hela mittkonsollen nedplockad.. Så tips mottages mycket tacksamt!
Användarvisningsbild
av Mabuse
widdde skrev: * Beställa dubbel-DIN ram istället för den som sitter nu.. Fick priset 588:- på Volvo.. Känns lite smådyrt för en plastram.. Har du hittat nån annanstans, billigare?
Det är stor skillnad i passform mellan Volvo original och pirat-prylar, det är min erfarenhet.
Dessutom kan det vara nyans-skillnader i färgen på panelen mot resten av instrumenten.
Det är värt de extra kronorna att få en Volvo-originalpanel.
av 2444ever
widdde skrev:...
Det sitter två plastspår (som verkar hålla ihop buren också så dom lär inte gå att ta bort på nåt bra sätt) i mitten
mellan "din-platserna" vilket gör att stereon inte går att skjuta in alls tyvärr :(
...
På Volvos original dubbelDIN (iaf äldre) så finns motsvarande spår på stereon, jag tror även att listerna i "stereo-hålet" som passar dessa spår går att ta bort, har för mig att det är så på min -00. Men på min är det ju som en ram original eller hur man skall förklara det, på dessa äldre bilar behöver man alltså inte en ram för dubbelDIN.

Det kan vara så att du måste ha en ram utan dessa "lister"/spår. Men är ingen expert på detta, det bör ju finnas nån som satt i en eftermarknads dubbelDIN i din modell, du får hoppas att de fyller på med information.
av widdde
2444ever skrev:
widdde skrev:...
...
På Volvos original dubbelDIN (iaf äldre) så finns motsvarande spår på stereon, jag tror även att listerna i "stereo-hålet" som passar dessa spår går att ta bort, har för mig att det är så på min -00. Men på min är det ju som en ram original eller hur man skall förklara det, på dessa äldre bilar behöver man alltså inte en ram för dubbelDIN.

Det kan vara så att du måste ha en ram utan dessa "lister"/spår. Men är ingen expert på detta, det bör ju finnas nån som satt i en eftermarknads dubbelDIN i din modell, du får hoppas att de fyller på med information.
Jag ringde precis till Volvo och det finns ingen annan ram än den jag fick. Detta betyder alltså att det inte går att montera någon annan stereo än volvostereos i denna monteringsram som är av typen dubbel-din??
Jättekonstigt ju :(

Eller är det bara JVC-stereos som inte passar? Kan inte tänka mig att andra stereos än volvo har dessa "spår" i sig så att det kan passa med t.ex. en Pioneer??

Är det någon här inne med en monteringsram från Volvo som lyckats få i en dubbel-din stereo som inte är volvos egna??
Jag har ju redan en dubbel-din stereo, så jag vill ju inte gärna köpa en enkel-din stereo bara för att skiten inte passar :(
(Dessutom fult med en enkel-din i dessa bilar..)

Mycket tacksam för snabbt svar!
av 2444ever
Du har ingen bilstereoaffär i närheten som sysslar med installationer som du kan ringa?
Ett tips annars kanske är http://www.blekingebilradio.se/, har läst en del gott om dom här, dom kanske kan svara på frågan.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]