Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle påbörja projektet med kamremsbyte igår, när jag lade märke till att rengöring av en viss oljefälla stod med på samma intervall som kamremsbytet. Efter demontering av generator och kylarens fläkt lyckades jag efter mycket om och men krångla ut oljefällan. Det var då jag såg förödelsen. Nedersta anslutningen mot blocket (den som, om jag förstått det hela rätt, leder ner i tråget) var totalt igensatt. Ur anslutningen på sidan av burken rann en gulbrun sörja. Det var bara att skruva bort insuget. Idag följer tråget. Har sökt runt lite, men har nu ett par frågor.
1. Vart leder den kanal i blocket som är ansluten via en kort vinklad slang till sidan av fällan? Också ner i tråget?
2. Det som kallas för "nippeln" när man söker runt, är det den plastslang som är ansluten med banjoskruv på insuget?
3. Vart sticker den uppvärmda slang iväg som är ansluten ovanpå fällan och vad har den för funktion? Är risken överhängande att även den är igensatt?
4. Finns det risk för att motor eller turbo kan ha tagit skada av denna totalt igensatta ventilation?

Bilen är en S60 2.5T som gått ca. 14800 mil.
4. Det som kan hända av igensatt vevhusventilation är att packningen mellan motor och växellåda kan blåsa pga trycket som uppstår. Läcker inte bilen olja mellan motor och växellåda så är ingen skada skedd där i alla fall.
Inga läckage vad jag kan se.
Sitter en typ av övertrycksventil skruvad i tråget precis ovanför oljefiltret, alltså inifrån. Hittade lite info om denna på nätet av en slump. Om den börjar läcka kan man få problem med oljetrycket. Nu undrar jag, eftersom det ändå är lite pyssel att riva ner tråget, om denna är något man borde byta av ren rutin när det ändå är isär? Ser ut som en liten "skruv" bara, borde inte vara så dyr.
Den gula gegga som du ser är fullt normal.. det är den som oljefällan ska ta vara på. det är en del kondensvatten som geggat ihop sig med olja... jag har gjort rent 2st vevhusvent på volvo och båda hade fullt med gult gegg i sig, på båda bilarna så fungerade vevhusventen som den skulle.... en hade gått 19500mil och den andra 16000mil...

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]