Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Breaker
Gäller en V70N 2.4T -00 somhar emissioner service erfodras och felkod ecm-261A. Ringde volvo och hörde på pris på en lmm och dom ville ha 3900:- för en så det får vara.
Kollade nu på skruvat men hittar inte en med det nummret jag har på min, det är en Bosch med slutsiffra 045 men skruvat har bara med slutsiffra 088 0ch 108.
Men jag har hört att 108 ska passa med bilar som har 045 stämmer detta? Isåfall är det ju en jäkla skillnad på pris http://www.skruvat.se/Luftmassematare-P13551.aspx
Användarvisningsbild
av Vojje
Enligt B-tema är det så.
av Breaker
Tack Vojje :-)-) Jag beställde en nu, tycker det var väldigt billigt så det kanske bara är sensorn man får.
av Breaker
Vill bara tala om att skruvats lmm för 733:- med rabatt funkar än så länge, har inte kört så jätte mycket än med blev som en ny bil att köra, återstår bara att se om ECM-261A kommer tillbaka.
av oldtimersmc
Breaker skrev:Gäller en V70N 2.4T -00 somhar emissioner service erfodras och felkod ecm-261A. Ringde volvo och hörde på pris på en lmm och dom ville ha 3900:- för en så det får vara.
Kollade nu på skruvat men hittar inte en med det nummret jag har på min, det är en Bosch med slutsiffra 045 men skruvat har bara med slutsiffra 088 0ch 108.
Men jag har hört att 108 ska passa med bilar som har 045 stämmer detta? Isåfall är det ju en jäkla skillnad på pris http://www.skruvat.se/Luftmassematare-P13551.aspx
Testa att göra rent den först, den får spatt om tråden blir skitig.
Pirat LMM brukar inte hålla måttet dessvärre är min erfarenhet.
Men rengörning är i princip gratis så det är värt att testa först.

Enkelt LMM är en tub som har en enhet som är bestyckad med en tråd/platta som skall hålla en viss temp ett venturi styr luften förbi denna sensor och är luften kall så krävs det mer kräm för att hålla tempen lika om man gasar hårdare, då måste man lägga på mer ström för att hålla värmen på tråden.
Men om tråden/plattan är skitig, då isolerar skiten tråden så att den blir varm fortare med mindre belastning än tidigare och då ges fel info till insprutarna.
av Breaker
Lyckan varade inte länge, idag kom emissioner service erfodras upp och läste ur felkod ecm-261a. Bilen går mycket bättre med den nya lmmn så det verkar vara något mer fel. Hur mäter man upp lamdasonden?
Användarvisningsbild
av Vojje
Breaker skrev:Lyckan varade inte länge, idag kom emissioner service erfodras upp och läste ur felkod ecm-261a. Bilen går mycket bättre med den nya lmmn så det verkar vara något mer fel. Hur mäter man upp lamdasonden?
Felkoden kan bero på läckage kring insuget.
av Breaker
Har letat tjuvluft som en galning men kan inte hitta något nånstans. Det jag märkt med den nya lmmn från skruvat är att emissioner service erfodras och felkod ecm-261A kommer upp snabbare nu än innan. Förut fick jag upp felkoden efter några dagar och emissioner lampan tändes mycket sällan.
Nu tänds lampan efter 4-5 mil med den nya.
Kan det vara att den inte gillar att det inte är en orginal? Funderar på om jag ska skicka tillbaka den och satsa på en bosch från mekonomen?
Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]