Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Har just bytt bromsslangarna på min S60 2.5T AUT

Undrar i vilken ordning jag skall lufta bromsarna? Skall man börja lufta vid hjulet längst bort från huvudcylindern eller hur var der? Jag har inte luftat en sådan här moden bil innan...

Vad bör jag tänka på?

Hur mycket hydraulvätska går det åt för att byta i hela systemet?

Trevlig helg!
Har du bytt alla slangar så ska du börja med den hjul längst bort och jobbar dig närmre huvudcylindern. det går åt ca. 1l till hela systemet. Köp en avluftare med tryckluft så kan du göra jobbet själv. jag brukar ha pedalen nere när jag klipper slangarna så rinner det inte olja ur rören hela tiden.
Old KnotVillage skrev:Har du bytt alla slangar så ska du börja med den hjul längst bort och jobbar dig närmre huvudcylindern. det går åt ca. 1l till hela systemet. Köp en avluftare med tryckluft så kan du göra jobbet själv. jag brukar ha pedalen nere när jag klipper slangarna så rinner det inte olja ur rören hela tiden.

Jepp jag har bytt alla slangarna. tyvärr tänkte jag inte på pedalen, så endel har redan runnit ur. Men jag köpte 1l DOT4+ som jag hoppas skall räcka för att byta i hela systemet igen.

Jag har ett gammalt kit där man trycksätter med hjälp av ventilen vid ett hjul. Så fyller man på vätskan i en behållare. Säkerligen 15år gammalt, duger det fortfarande idag? Gummipackningarna var friska iaf. Eller måste jag åka och köpa nåt nytt kit?
Vojje skrev:Man gör sig själv en tjänst om man byter en bromsslang i taget och luftar.
Ja det har du nog rätt i. Men jag resonerade som så, det spelar ingen roll eftersom jag vill byta vätska i hela systemet. Kanske inte helt genomtänkt såhär i efterhand...
Moderna avluftare suger bara ut luften så för att byta vätska så får du köra manuellt eller köpa en som pressar olja genom burken. Har du prövat släppt på nipplarna så du inte drar av dem? Ett tips är att suga ur burken innan så går det fortare att byta vätska.
Gick ju kanon det här, körde den gamla hederliga metoden att ha någon som sitter och pumpar pedalen.
Den gamla luftnings-kittet jag hade läckte som ett såll...

Anyways, pedalen känns bra och ABS/Antisladd verkar funka som det är tänkt!

Tack för alla tips.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]