Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matthias
Hej!

Jag undrar om att hur Volvo handlar gasspjäll problem i Sverige nuförtiden?

Enligt sk. avgasnorm Volvo garanti är 8000 mil eller 5 år i Sverige och 20000 mil och 10 år i USA och Kanada. Jag har hört att volvo goodwill är mycket mer är 8000 mil i Sverige också.

I Finland debat har just bara börjat men Volvo har inte publicerat att vilka mil är okei för garati eller goodwill.

Volvo teknisk ledare sade i tidning Helsingin Sanomat i veckoslut att även garanti är möjligt i Finland! Men avgasnormet är inte sätt i Finland så maste garanti vara bara [i]enligt Volvo Goodwill [/i].
:???:

Det skulle vara mycket kul om ni kan berätta lite om svenska situationen om det här gasspjäll problem i Sverige; vilka mil har detta problem fixat utan kostnader med garanti eller `volvo goodwill´?

Jag tycker att det finns mycket nyttigt information i detta här forum! Tack!
8)
av svensen
I Norge får du i hvertfall ingenting...

Sven
http://www.bbc.co.uk/consumer/tv_and_ra ... 0214.shtml

`Volvo of North America has just extended the warranty on the ETM to ten years or 322,000km (200,000 miles) on the clock. In the US and Canada, no fewer than 75,000 Volvos have had the problem. US auto-safety regulators are now investigating the safety risks and could potentially order a recall.
Volvo Car UK has asked Volvo drivers who are experiencing difficulties with their ETM to contact their customer relations department, or their local Volvo dealer.
It also plans to introduce a software upgrade from April 2006 onwards, which will reduce the likelihood of issues with the ETM. Volvo says it will make this available, at no charge, to customers with affected cars who contact their customer relations department.´

Nånting om Norge här:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104441

UK case är intressant därför att där finns inte avgas regulationer, men in Sverige och USA/Kanada finns det.

[quote="svensen"]I Norge får du i hvertfall ingenting...

Sven[/quote]
av Matthias
Aftonbladet artikel var situation et år sen. Intressant skulle vara att veta hur är Volvo politik med garanti och `goodwill´ nu i Sverige (mils, årsmodell..). Är 8000 mil fortvarande viktig milestone eller kanske dom kompenserar närä 20000 mil liksom i USA?

Också det skulle vara intressant vad är % om totalt dom som är nu reparerat. Enligt aftonbladet det var redan en år sen >10%!

`I våras lovade Volvo att kompensera svenska bilägare som själva bekostat reparation av bränsleinsprutningen. Enligt beräkningar gäller det 15 000 bilar varav en del fått reparationen på garantin. I hela världen har knappt 900 000 Volvobilar med det krånglande systemet sålts, varav omkring 120 000 i Sverige.´

[quote="BullDoGs"]Här kan du kolla lite från tidigare inlägg..

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 39,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 22,00.html

\\Bullen[/quote]
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Jag bytte gasspjäll igår på min V70 2.4T-01 11900 mil. Jag pratade med volvo och lyckades få till att de betalade halva självrisken på maskinskadegarantin.

Så kämpa på...
Användarvisningsbild
av CarMan
Det ska enligt rykten komma en mjukvara som löser problemet.
av Matthias
i Sverige finns det inte några general Volvo reglar med vilka max mil garanti är säkrat :!: :?:

Och att 50/50 volvo/konsument kostnader är också möjligt!
:lol:

Tack! Mera erfarenheter?

[quote="farmerswalk"]Jag bytte gasspjäll igår på min V70 2.4T-01 11900 mil. Jag pratade med volvo och lyckades få till att de betalade halva självrisken på maskinskadegarantin.

Så kämpa på...[/quote]
av Matthias
halva självrisk, men inte halva från total kostnad?

Hur mycket är halvrisk?

Och vad är denna maskinskadadegarantin i allmänhet?
Jag har inte hört om maskingaranti tidigare. Är det samma som normal Volvo garanti i Sverige (fem år, 8000 mil)?

Jag måste saga ett Volvo har handlat saken mycket bättre i Sverige än i Finland!

Heja Sverige med football också :!: 8)

[quote="farmerswalk"]Jag bytte gasspjäll igår på min V70 2.4T-01 11900 mil. Jag pratade med volvo och lyckades få till att de betalade halva självrisken på maskinskadegarantin.

Så kämpa på...[/quote]

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]