Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
Hej !

Jag har en V70 2.5T Aut Bussines ++ -04 med ett såkallat "hastighetsberoende styrservo" vilket innebär att det skall vara lätt att ratta i låga hastigheter och bli trögare ju fortare man kör, iallafall om jag har fattat instruktionsboken rätt.

I mitt fall så tycker jag att bilen är väldigt trög att ratta hela tiden och märker ingen skillnad oavsett om jag i princip står still eller rattar runt sakta och lugnt i stan. det är lika "trögt" hela tiden. MIn tidigare V70 GLT -99 var lättare att ratta :(

Jag hade en hyrbil ( Nny V70 ) nu när min bil var inne på reparation av krockskada och denna bilen hade en markant skillnad i styrservot, bilen var otroligt lättstyrd i låga hastigheter och blev stabilare ju fortare jag körde.

Är det någon som har nån ide om vad mitt problem kan vara ?

Går det att se om det sitter ett sådant såkallat "hastighetsberoende styrservo" i min bil ? enligt säljaren skall det göra det och även enligt instruktionsboken.

//mollan
Det brukar vara tillval.
Titt in i grillen, ser du två aluminium rör ”horisontalt” som går som en slinga och har flänsar, då har du hastighetsanpasat styrservo.
Har detta på min bil och tycker att det går lätt att ratta vid stillastående bil.

Lennart
ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]