Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimtheman
Tjenare , jag har problem med min volvo s60 -01

Igår började det låta.
Då endast när jag startar så är det något hjul i ett kamrems hjul som snurrar och sedan efter 10 - 15 sekunder så stannar det och allt är normalt,
men idag kunde jag inte starta den då det lät som att det nöp hela kamrems hjulet och bilen dog. man kan se att det är något som snurrar och sedan stannar i ett hjul längst ner av alla hjulen mot mig. Kan inget om bilar och är väldigt dålig på att förklara , någon som vet vad som kan gått sönder ? om det kan vara ett lagar eller något ? Kan något gå sönder om jag försöker starta flertal gånger då den nyper ?

Väldigt tacksom för hjälp.
Mvh
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan vara vattenpumpen som skurit eller en löprulle som skurit. Starta ej bilen utan bogsera bilen till en verkstad för felsökning är mitt råd till dig om du nu är säker på att det är kamremmen vilket jag tror du förväxlar med drivrem för generator, AC mm. Är remmen tandad eller är det långa spår i den som löper längs hela remmen?
av Mikael G
Låter som ac-kompressorn om den slår till och från med de intervallen du beskriver. Magnetkopplingen kanske är på g att ge upp. Dock så drivs den av hjälpaggregatsremmen och inte kamremmen.
av Kimtheman
Jo det var ac pumpen som gick ... lämnade in den igår till en verkstad som tydligen inte kunde så mycket , jag sa till honom att jag trodde det var hjulet eller något till ac pumpen . men han sa att det var startmotorn som hade gått sönder när han lyssnade och kollade , lite senare ringde han och sa att jag hade haft rätt och att det rök om ac pumpen när han försökte starta upp bilen ... Kände genast att det kanske var fel ställe att lämna in den på hehe.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]