Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av t1ger
Nyckeln är borta till draget. Visste inte ens om att man behövde en förens jag kom till bilbesiktningen.

Bilen är en S80 T6 från -99, har varit till "Volvo" och tydligen kan man varken beställa en ny nyckel eller byta låsmekanismen. Detta betyder att man måste byta hela dragkroken vilket gjorde att en småsak blev lite större.

Något som har ett tips eller lösning?
av S60AWD2.5T
Bryt upp låset och använd draget utan låsfunktion.
För inte behöver låset fungera det är väl bara till för att någon långfingrad inte skall kunna stjäla draget. Och om det blir stulet ja då får du ju köpa nytt.
Men du har goda odds att få behålla det tror jag :-)
Användarvisningsbild
av G-kraft
S60AWD2.5T skrev:Bryt upp låset och använd draget utan låsfunktion.
För inte behöver låset fungera det är väl bara till för att någon långfingrad inte skall kunna stjäla draget. Och om det blir stulet ja då får du ju köpa nytt.
Men du har goda odds att få behålla det tror jag :-)
Inte många som snor sådana,,,,bryt upp den och ha den...
av Matte-sthlm
Jag hade samma problem med min nyinköpta beg V70 -04. Låset låst - nyckeln borta
Jag bröt upp låset med en skruvmejsel och sen köpte jag en ny överdel med låscylinder på Bilia för 250:-. När låset är "öppet" kan man med 4 skruvar lossa överdelen och sätta dit den nya.

Det finns även en liten kod på lås cylindern så man kan beställa nya nycklar (lev tid 1 vecka) men det kostar 300:-!!!

Bilia Haga Norra hjälpte mig med detta.

Mats
av Pebben
Nyckeln är en säkerhetsfunktion, att bryta upp det är ingen bra idé samtidigt som besiktningen kommer att klaga om de gör sitt jobb. Säkerhetsfunktion eftersom det har hänt att man inte få i den ordentligt med risk för att det lossar. Nyckel kom inte dit pga. stöldrisken utan var ett krav från Volvo. Tänk följande scenario... Du åker till macken och går in för att köpte en tidning. Någon (fru, barn?), för inte gör man det själv ;) kliver över bakom bilen och råkar trampa till spaken (grön om det är drag från 99, blå -94 och numera svart) då sitter inte draget fast. Men om nyckeln fungerar kan inte detta hända.
Dessutom finns det vara 5-7st olika nycklar om det är ett Volvo orignaldrag.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Pebben skrev:Nyckeln är en säkerhetsfunktion, att bryta upp det är ingen bra idé samtidigt som besiktningen kommer att klaga om de gör sitt jobb. Säkerhetsfunktion eftersom det har hänt att man inte få i den ordentligt med risk för att det lossar. Nyckel kom inte dit pga. stöldrisken utan var ett krav från Volvo. Tänk följande scenario... Du åker till macken och går in för att köpte en tidning. Någon (fru, barn?), för inte gör man det själv ;) kliver över bakom bilen och råkar trampa till spaken (grön om det är drag från 99, blå -94 och numera svart) då sitter inte draget fast. Men om nyckeln fungerar kan inte detta hända.
Om draget är redan låst och han har tappat nyckeln,,,då kan barn inte göra den osäker... :wink:
av zenobia
G-kraft skrev:
Pebben skrev:Nyckeln är en säkerhetsfunktion, att bryta upp det är ingen bra idé samtidigt som besiktningen kommer att klaga om de gör sitt jobb. Säkerhetsfunktion eftersom det har hänt att man inte få i den ordentligt med risk för att det lossar. Nyckel kom inte dit pga. stöldrisken utan var ett krav från Volvo. Tänk följande scenario... Du åker till macken och går in för att köpte en tidning. Någon (fru, barn?), för inte gör man det själv ;) kliver över bakom bilen och råkar trampa till spaken (grön om det är drag från 99, blå -94 och numera svart) då sitter inte draget fast. Men om nyckeln fungerar kan inte detta hända.
Om draget är redan låst och han har tappat nyckeln,,,då kan barn inte göra den osäker... :wink:
Nä, men grejjen var att han måste ha av draget för att besiktningen skall godkänna prylen. Ett av förslagen var ju att bryta upp låset. När det inte finns något lås kan ovanstående hända.
Användarvisningsbild
av Brainy
Finns ju många modeller som inte har någon låsfunktion och går igenom besiktningen ändå.

/Anders
av t1ger
Tack för alla svar, jag har inte löst det än. Så kom gärna med mer förslag och idéer!

Status är följande:
* Killen på bilbesiktningen föreslog att jag skulle bryta upp låset, jag ser det som sista nödlösningen.
* "Grabbarna på volvo" trodde först att det skulle gå att beställa en ny nyckel (200kr), men tydligen fanns det ingen till mitt lås, sen kom de på idéen att man kunde byta kolven (181kr) istället. Men tydligen går det bara på modellen som kom 01 och framåt. Alltså inte min.

Just nu håller "grabbarna på volvo" på att fundera hur vi löser detta, jag fick ett kostnadsförslag på nytt drag med montering 3500-5000kr, vilket inte är intressant.

Jag ska undersöka om det finns låssmeder som kan fixa en ny nyckel utan orginalnyckel.

Deadline är torsdagen 8 juni ;)

PS. Det går ju alltid att bryta upp det, men jag tycker om att lösa saker på ett snyggt sätt. DS
Användarvisningsbild
av Brainy
Har du ringt till föregående ägare och frågat vart nyckeln är?

/Anders

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]