Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av STESE
Hejsan!

Jag kan inte mkt om bilar, inte ens tillräckligt för att veta om jag la in i rätt forumdel :)

Jag har en V70, 2,5T, född år 2005 och har gått snart 9 000 mil, automat.

Jag har oljud som jag tolkar som att det kommer från vänster fram. Jag lämnade in bilen på service hos Mechanum och påpekade detta. De servade bilen och jag rullar där ifrån och hör samma jävla ljud. Lämnar tillbaka den och de kollar vidare dagen efter. De ringer och säger att inget hörs. Jag blir arg och åker dig. Jag provkör och inget låter! Great tänkte jag, kanske var det någon sten eller dylikt. De kunde inte svara på vad det var och inget är fel på bilen enligt dem. Dock har ljudet kommit tillbaka och förekommer mest efter att jag släpper gasen. Jag hoppas att ni kan höra det via uppladdat http://www.youtube.com/watch?v=leJLjvLh ... e=youtu.be. Ett "tokk-tokk-tokk" ljud som jag hoppas går fram i min högoktaniga videoproduktion. Ibland låter det inget alls men nu låter det högre och oftare.

Vad tror ni experter att det troligast är? Dyrt problem? Farligt problem?

Tacksam för svar!

Mvh
Stefan
av STESE
Hej! Tack för dit svar! Borde det inte låta hela tiden då och inte minska vid gaspådrag? Jag upplever det som att hjulen sitter fast :) MVh Stefan
av qwerty
drivaxeln? sitter väl balaseringsvikter på dom, kanske ramlat av och det skulle isf kunna märkas mest vid hastighetsförändring, inte säkert det behöver kännas i bilen, men om du samtidigt har ett glapp vid splinesen så kanske det ger ett ljud.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Om däcket sitter fast, kolla så drivaxelskruven sitter åt samt att drivaxeln inte glappar.

Annars, hissa upp och snurra på hjulet och lyssna/ kolla om bromsskivan kastar eller något, och känn efter om det är något glapp i hjullagret
Användarvisningsbild
av gurrish
Det sitter en bricka i infästningen till stötdämparen som kan spricka fick jag veta av min personliga servicetekniker. Om den spricker får man just det problemet att det "pangar" till i vissa belastningslägen. Enligt honom är det enda problemet som detta medför att det just låter.
Jag har själv det problemet och det kommer och går lite då och då.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]