Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zilcho
hej

fick nedslag på besiktningen igår pga att bilen inte "svänger tillbaks" när man släpper ratten.

Någon som varit med om detta? vad kan det vara?
har provat söka på forumet men hittar inget.

Tack på förhand
/fredrik
av hardinge
Vojje skrev:Framvagnsinställning, säskilt castervinkeln.
Castervinkeln är lutningen på fjäderbenet och den går inte att justera.
Visst det går väl att lossa och rucka lite i infästningarna men det är inget som görs vid en 4-hjulinställning.
Användarvisningsbild
av Vojje
hardinge skrev:
Visst det går väl att lossa och rucka lite i infästningarna men det är inget som görs vid en 4-hjulinställning.
Naturligtvis inte. Men problem med framvagnen är det enda jag kan komma på och rätt caster skapar just effekten
att ratten vrider tillbaka sig självt.
Användarvisningsbild
av gooose
Kolla så att inte övre lagringen på någon av fjäderbenen kärvar....
Detta kan du kolla enklast genom att lossa yttre styrstags ändan och vrida på fjäderbenet

//Goose
av hardinge
Vojje skrev:
hardinge skrev:
Naturligtvis inte. Men problem med framvagnen är det enda jag kan komma på och rätt caster skapar just effekten
att ratten vrider tillbaka sig självt.
Va..? Du håller med om att castern inte går att justera men ändå vidhåller du att TS ska kolla castervinkeln?
Enda jag skulle kunna tänka mig isåfall är ett krökt fjäderben så att castern blir åt skogen.

Annars håller jag på samma linje som föregående talare. Kärvande övre lagringar!
av qwerty
Dåliga bussningar i länkarmen eller en krökt länkarm ändrar hela styrgeomitrin. Leta skador i framvagnen. Om det är övre lagringen som kärvar eller är tokslut brukar det även knastra i dom när man vrider ratten, starta bilen öppna huven och låt någon vrida på ratten fullt ut fram och tillbaka medans du lyssnar. Ger en hint om det är värt att hissa bilen och lossa styrstagen för fortsatt kontroll.

Hur är styrningen på den, känns den normal? tänker på om du skulle ha läckage inne i växeln så oljan jobbar mot sig själv.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]