Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NidoKing
Har en S80 2.4T -01 och idag när man kommer ut från pizzerian är den död.

Instrumenten lyser och radion, fläkt mm, funkar men i startläget klickar den till och är helt livlös.

Har bogserat hem bilen nu och satt batteriet på laddning. Batteriet är bara två månader gammalt så jag tycker att det borde vara ok. Jag kör visserligen lite korta sträckor ibland men det borde inte vara det.

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.
av Frigge
Låter ju som du bara har batteri problem,kanske räcker med laddning bara ? Vart köpte du batteriet ? ?

/Fredrik
av NidoKing
Det är ett originalbatteri
av norr
Kolla batterianslutningarna, det kan vara dålig kontakt.
Lysen och radio kan fungera fast det är dålig kontakt, men när du skall starta så behövs det en hel del kräm och då brukar den bara klicka till om du har dålig kontakt.
av Seafront
En sådan där grej hände mig när jag skulle starta en S40. Jag skulle låna bilen och fick reservnyckel men inte gick det att starta… kompisen kom med den vanliga nyckeln och samma visa, klickade till och sedan helt livlöst.

Nåväl… Volvo-verkstaden löste det på en gång… hade tydligen något med elektroniken i nyckeln att göra, den utlöste den elektroniska startspärren…

Slutsatsen är väl att man inte ska skifta nyckel!
av bult
Tror det kan ha med ringen i tändningslåset att göra testa att dra ur nyckeln och ta den ifrån bilen en stund testa att starta igen, kolla även säkringar. Jag är ganska säker på att det har med startspärren att göra som Seafront skrev.
av NidoKing
Nu är batteriet fulladdat och bilen startar utan problem.

Tack för tipsen, kan vara bra att veta om det strular i framtiden.
av NidoKing
Tror det är något med startspärren ändå.

Fick samma fel en gång idag men den startade när jag använde reservnyckeln.

Får väl göra en sväng till Volvo imorgon och kolla om de kan åtgärda det.
av Seafront
Verkstaden kunde snabbt fixa problemet med nyckel i relation till aktivering av elektronisk startspärr, vet inte hur det fungerar eller vad verkstaden gjorde men det kostade något i stil med 1250 kr
av bult
NidoKing skrev:Tror det är något med startspärren ändå.

Fick samma fel en gång idag men den startade när jag använde reservnyckeln.

Får väl göra en sväng till Volvo imorgon och kolla om de kan åtgärda det.
Om du får samma fel igen testa att ta ur nyckeln och gå iväg en stund testa sen igen med samma nyckel.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]