Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av willeh
Hej!

Hoppas jag postat i rätt del (mitt första inlägg här). Jag står nu i valet och kvalet med första bil, och har suttit i månader och kollat över marknaden samt vad jag vill ha för bil. Har blivit lite "tvingad" att köpa Volvo, men tyvärr så hittar jag inget jag är jättenöjd med för <30 000kr (lite teknik & prylbög + bortskämd med att ha fått åka "nya" V70 med mina föräldrar).

Det jag nu kommit in på har varit S70, men när jag kollar priserna inser jag att jag kan köpa en S80 som inuti är en mycket modernare bil som tilltalar mig, dock är ju utsidan som sagts i andra trådar, gubbigt. Men som jag förstått det så har första årsgången av S80 varit med mycket problem. Men är inte allt sådant tillfixat idag = det borde inte vara mycket farligare att köpa en 99 än en 01?

Vad anser ni, som kan Volvo bättre än mig, är S80 SÅ mycket sämre än S70 som det påstås? Vilken skulle ni ha valt? Som sagt, att bilen är gubbig kan jag leva med, och att det kanske kostar någon krona extra att ligga "på topp". Ska jag ha S70 så blir det en 00 så gasspjällsproblemet blir hur eller hur.

Mycket text blev det, någon som har ork att svara? :)

/Wille
av klimpan
är inget fel att köra gubba bil :P är sj 23 och kör en s80 2,9 automatare =) dock så har ju s80 sina problem alla får ju inte det så ska inte dra alla s80 över en kant. men kan ta min bil som tex har snart gått 20 tusen mil och varit 2 ägare innan mig inom samma familj mycket bra service historik och det märks för motor är silkes len =) men där imot är ju framvagnen ett stort problem med volvo länkaramar som går och fjäderbenslagringar och annat har sj upplevet det :P men min har ju gått sina mil men är ändå ett vanligt fel. men kolla så bilen är fin utsidan kolla bakluckan den nedre delen om det är bubblor i lacken samt kolla dörrarna genom att känna om det är bubblar där med. kolla givetvis service historiken kolla så oljan och allt sånt ser bra ut om det är automat så kolla hur oljan ser ut till lådan. hör även om oljan är bytt i automatlådan om inte så räkna med att byta den efter som automat lådan är rätt viktigt med att det är fin olja för att undvika att få några problem med den. och när du provkör så kolla så lådan växla fint (automat) kolla om det klunkar i framvagnen kör gärna lite över väg bulor eller liknande för att höra om det låter nått. annars kolla så all el fungera normalt. är det jag kommer på just nu :P skicket ska ju vara fint med om man vill ha en fin bil då är bilen maskin tvättat så får du räkna med mycket jobb med att få den fin igen hur mycket du får jobba bero färgen på bilen :P självklart kolla efter skador och dylikt. vet inte vilken motor du är ute efter men jag hade undvikit 140hk för den är rätt slö :P lycka till
av willeh
Nja, jag är nog ute efter 5:an på 170hk. Som jag fattat det så kan den vara fördelaktig, dels pga bränsle, men också för att den är lättare och inte käkar lika mycket framvagn
Växellåda blir manuell, större utbud av i "min" prisklass, och har väl hållit bättre också?
Jämfört med en S70, vilken är dyrast? En -00 S70 har väl samma motor, samma problem?

Tanken är ju att det ska vara en Volvo, som ska vara hyfsat ny (teknikmässigt) och som inte kostar för mycket i drift. Kräsen som man är så tycker man inte ngt från Volvo innan -99 är modernt nog.

Hur är det med handbromsbackarna? På familjens V70 -04 så släppte backarna och slog sönder ganska mycket. Det var visst ett vanligt fel, men gäller det även första åren av S80?
av mys80
I dina kläder skulle jag definitivt fundera på en äldre s80, även om jag inte tror att du skulle bli missnöjd med en s70, t.ex. lär ägandekostnaderna vara något lägre för s70. Har själv en s80 -01 140 hk automat, en mycket prisvärd bil om man beaktar utrymmen, krocksäkerhet och komfort. Vet inte så mycket om s70 men har en 850 också och det är absolut en trevlig bil men det är stor skillnad i körupplevelse om man jämför med s80:n. Lite som att jämföra en 240 med en 850 (bytte från 240 för drygt 10 år sedan). När det handlar om så gamla bilar som det i vilket fall är aktuellt med för din del får man nog räkna med att byta diverse slitagedetaljer oavsett vilken modell du väljer. Problemen med handbromsbackar är inget skäl att avstå från en s80. Hittar du en fräsch bil och är du lite van vid att skruva med bilar är det enkelt att plocka bort skivorna bak för inspektion och vid behov byta backarna, det handlar om ett par kvällar i garaget. :)

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]