Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av simonrisen
Hej,

Har sökt lite här och på Google, men hittar inte riktigt något som gör mig nöjd. Det jag ska göra är att byta en drivknutsdamask (yttre) på en V70 - 01a.

Är det mer att göra än att ta lös centrumbult, bromsok, skiva och nav, sedan ta lös låsring, och sedan har man knuten i handen efter lite våld?
När den väl är lös, hur rengör man bäst? Räcker det att peta ut gammalt fett, och lägga i nytt, eller ska man använda något medel?

//Simon
Användarvisningsbild
av Hasse53
Det finns en mängd trådar som beskriver detta arbete, använd sökfunktionen. Det är en fördel om man har tillgång till en Haynes manual, låna på bibban eller köp. Tänk på att inre knut inte gillar att utsättas för drag, då kan den dela sig och är ett h-e att få ihop. Jag har gjort jobbet några gånger och jobbigast var när drivaxeln var limmad inne i hjullagret. Då plockade jag ut hela fjäderbenet inklusive drivaxel och använde en gammal bromstrummeavdragare för att driva ut drivaxeln ur hjullagret. När du köper en ny damask-sats, se till att den även innehåller låsring.
Lycka till/Hasse
av klacken
Finns ju också töjbara som man drar över drivknuten som fungerar bra,finns också såna som man limmar ihop och då behöver man ju inte demontera något alls men vet inte hur bra dom är.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]