Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shoshine
Hejsan !

jag har en S60 2.4 som jag precis köpt och ser att det fuktar lite vid kopplings cylindern ,
när man byter koppling är det lameller och kopplings cylinderkombinerat urtrampnings lager vet någon om man ska byta svänghjul också ? har hört det någonstans ?
Användarvisningsbild
av Vojje
shoshine skrev:Hejsan !

jag har en S60 2.4 som jag precis köpt och ser att det fuktar lite vid kopplings cylindern ,
när man byter koppling är det lameller och kopplings cylinderkombinerat urtrampnings lager vet någon om man ska byta svänghjul också ? har hört det någonstans ?
Menar du huvudcylindern. Overkill att byta hela kopplingen för det.
av shoshine
Hej ja så heter den nog?
måste man inte riva lådan för att byta ? tänkte om man ändå plockar ner allt ? att man byter det som har med det att göra ? iom att volvo vill ha 15900 för att göra jobbet så antar jag att dom byte allt ? men varför måste man byta svänhjulet ?

Vojje skrev:

Menar du huvudcylindern. Overkill att byta hela kopplingen för det.
Användarvisningsbild
av Vojje
För att byta cylindern vid servot behöver man inte riva hela kopplingen.
Dubbelmassesvänghjul har en tendens att haverera och vill man vara på "säkra" sidan kan man byta om man rivit hela kopplingen för att t.ex.byta lamell, tryckplatta, slavcylinder. Då borde man också byta packboxar.
av Omek

Jag tror du bör säga kopplingsmanövercylinder eller slavcylinder.

Man rekommenderar ett byte av svänghjulet om inte anser att man kan säkerställa dess funktion efter reparationen.

Svänghjulet byts i vissa fall, men inte per automatik.

Men, du kanske har andra problem än det lillla läckaget, vilket du inte berättar här?

Om det är så kan det förändra saker och ting.
av shoshine
Nej jag har inga problem med bilen den slirar inte Lr något det va Volvo som hitta felet när dom bytte bromsfärstärkare och gjorde en kontroll på bilen . Den fuktar lite , men märks inte på något annat sätt
av Omek
shoshine skrev:Nej jag har inga problem med bilen den slirar inte Lr något det va Volvo som hitta felet när dom bytte bromsfärstärkare och gjorde en kontroll på bilen . Den fuktar lite , men märks inte på något annat sätt
Ok, det har spårat ur någonstans..
Det jag tidigare skrev känns nu inte helt aktuellt.

Vad rekommenderade DIN verkstad?
av shoshine
Dom vill ju givet vis att jag ska lämna in den ! Det är alltså den cylinder som ä kombinerad med uttrampnings lagret
Användarvisningsbild
av Vojje
shoshine skrev:Dom vill ju givet vis att jag ska lämna in den ! Det är alltså den cylinder som ä kombinerad med uttrampnings lagret
Surprise :lol: . Slavcylindern, alltså. Var ser du att "det fuktar"?

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]