Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mys80
På 70 och 80-talen var det rätt vanligt med ett väldigt enkelt system för nivåreglering, jag har för mig att det hette Monroe ride leveler. Systemet var både enkelt och ganska billigt genom att man manuellt justerade dämparnas hårdhet med tryckluft, t.ex. på macken. Det fanns också möjlighet att installera en liten kompressor i bilen som innebar att man kunde justera dämparna direkt från förarplatsen. Hade detta på en 240 på 80-talet, fantastiskt bra i samband med husvagnskörning t.ex. Jag har kollat runt lite i biltillbehörsaffärer efter någon motsvarighet till detta i dag men nej, finns inte. Jag har en s80 och Volvo hänvisar till sin chassisats för dyra pengar. Någon som vet ifall det fortfarande finns någon motsvarighet till Monroe ride leveler?

Tillägg: Har mejlat Monroe i USA och fått följande svar: "The shocks that are showing as available are with electronic suspension part number: C1502 and non-electronic suspension part number 39040."

Alltså, det är inget att hoppas på att det går att få tag på dessa dämpare. I bland undrar man om utvecklingen alltid går framåt. ??:-/

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]