Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perofia
Som BMW-älskare har jag tyvärr konstaterat att min kommande familjesituation (4:e knodden på väg...) kommer att tillintetgöra mina planer på en BMW igen vid nästa bilbyte. Kollar nu efter bilar som kan härbärgera en stor familj plus en barnvagn. Familjebussar är inte värst kul så jag har spanat efter en xc90 D5 -07 och framåt. Gärna en Sport. Har hittat en långmilare till rätt pris men är såklart fundersam på i vilket skick bilen är i. Enligt säljaren så är den i ett fantastiskt skick och enda problemen är att dieselvärmaren inte fungerar och att förarstolen bara går att ställa in innan man startat bilen. (?? Någon som varit med om det?) Dieselvärmaren hade han renoverat med nya delar sa han, men den startade inte i alla fall. Har kollat upp säljaren så gott jag kan (bor 50 mil bort) och det jag hittade på ett forum var inte direkt till hans fördel... skojare var ett frekvent ord

Historiken har jag fått kopior på via post, och den ser OK ut. Bilen har gått som tjänstebil på Autoliv i Vårgårda och har rullat ca 5000 mil per år, så det tyder förhoppningsvis på landsvägskörning. Har någon lust att kolla annonsen och komma med feedback? Om det finns någon som känner till säljaren så får ni gärna ge er syn på saken. Drömmen vore att någon som känner till modellen och som bor på orten kunde åka och kolla på bilen och säga vad ni hittade.
Annonsen: http://www.blocket.se/blekinge/Volvo_XC ... ?ca=11&w=3

Per J
Användarvisningsbild
av StringerBell
Kolla om oljan i automaten är bytt någon gång.
Bränslevärmare som krånglar brukar vara svåra åt få igång, vilket många trådar i forumet vittnar om. Bor du i södra Sverige kan se om du klarar dig utan.
Jag tycker den ser väldigt fräsch ut, även inuti. Positivt att den är svensksåld.
Om du inte kör så många mil per år kanske en bensinare är ett alternativ?
av Perofia
Bensinare är nog inget alternativ. Kommer att köra ca 2500 mil per år. Vill även ha dieseln för dess styrka. Drar ganska tunga båtar ibland och bilen kommer vara full med folk ganska ofta. Är lagledare i innebandylag och fotbollslag också, så de extra sätena kommer väl till pass. Ang värmaren så vill jag verkligen att den skall fungera. Bor i Dalsland och det är väl inte kallast i Sverige, men det kan bli ganska kallt och det är bra för bilen om den hinner bli lite varm innan man drar iväg.

Servicehistoriken var bra. Fick se kvitton från det att bilen gått 13000 mil och framåt. Servad på auktoriserad volvoverkstad. Sista vevan den var inne bytte de grejor för 39 000... Eller det var att ta i kanske. De tar ju bra betalt bara för att peta i sladden i bilen och uppdatera den, så alla 39 000 var ju inte på delar förstås.

Finns det någon XC90 ägare i närheten av Karlskrona som kan ta en sväng med bilen åt mig. Givetvis kommer jag kompensera för hjälpen!
av Lövet
Det enda jag skulle vara orolig för där är automatlådan. Har den gått mycket landsväg (vilket den borde) så kan det iofs vara lugnt. Det är många automatlådor som börjar krångla vid 35-40 tusen mil och dit når du ju ganska fort med 2500 mil/år.

Du behöver antagligen inte ha särskilt bråttom, bilar med den mätarställningen brukar inte springa iväg så ta din tid att kolla upp bilen.

Jämför också vad en "normalmilare" kostar. Ligger de runt 200 kanske? När du ska sälja i din tur så kan bilen vara i stort sett osäljbar med 40.000 mil på mätaren medans en normalmilare efter din brukande period kanske ligger under 20.000 mil och då har de ofta fortfarande inte riktigt begått ättestupa värdemässigt.
av Lövet
Den här handlaren har jag handlat av. Smidig och seriös: http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=6 ... west#totop

Men visst ökar insatsen när man vill få ner miltalet helt klart.
av Perofia
Får passa på att tacka för svaren jag fått. Kan nog vara läge att vänta ut säljaren en aning. Att pruta till 160.000 var inga problem, det gjorde han själv. Sen får man väl ge honom lite tid att mjukna kanske :wink:

För att besvara de tips jag fått så är det endast D5 efter 07 som är intressant. Vill ha facelift och den större d5:an. Är även mycket svag för just sport-modellen. Den har ju lite kvickare styrning och chassi enligt vad jag läst mig till. Sen är de inte direkt fulare heller... 8)

Sen ligger det mycket i det Löfgren säger. Om man tar en bil med så mycket mil på mätaren får man nog köra den tills det är dags för skroten om man inte vill bli stående med en bil som inte går att sälja. Som sagt; tack för era synpunkter! Jag funderar lite på saken och låter handlaren mjukna lite först.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]