Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av buffy
Tjena

Har en v70 som har börjat föra oväsen och jag blir inte riktigt klok på det.

Felsymptomen är att det klonkar/klickar när man bromsar ibland, oftast i låg hastighet upp till 50km/h och bromsar mjukt. Blir en rejäl smäll som hörs duktigt inne och utanför bilen.

Har kollat alla leder, bussningar osv i framvagnen. Hittar inget glappt.

Felet kom en tid efter bromsrenovering, satte i bromsbelägg som inte är volvo original, och jag tycker att de glappar en del på längden. När de sitter i okbryggan glappar det nån eller ett par mm. Det är det enda "felet" jag hittat!
Är det nån som varit med om nåt liknande? Passformen brukar ju va ok även vid piratdelar.
En lite parentes som kan vara en slump, efter fyra hårda inbromsningar från 100km/h var det tyst den dagen!!? Känns som det måste vara nåt med beläggen.

Börjar tappa tålamodet på smällandet nu :x
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag kan inte ge dig något mycket bättre tips än att testa att byta beläggen. Det är ju en ganska enkel operation och belägg kostar ju inte så fruktansvärt mycket, så det kan ju vara värt ett försök. Annars finns det ganska mycket som kan leva rövare i framvagnen på v70 har jag fått uppleva.
av buffy
Det är snart det läget, beläggen är köpta på skruvat.se . Har sökt efter andra som haft problem med det, men inte hittat mycket.
Det som är mera märkligt är att jag ställde frågan till skruvat.se iom att det kom efter bytet, har fortfarande inte fått svar från deras kundtjänst.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
buffy skrev:Det är snart det läget, beläggen är köpta på skruvat.se . Har sökt efter andra som haft problem med det, men inte hittat mycket.
Det som är mera märkligt är att jag ställde frågan till skruvat.se iom att det kom efter bytet, har fortfarande inte fått svar från deras kundtjänst.
Nä den är ju som den är... Skrollar du ner en bit här på v70n... forumet så hittar du en tråd med klagomål på just skruvat ;)
av Arnold
buffy skrev:Tjena

Har en v70 som har börjat föra oväsen och jag blir inte riktigt klok på det.

Felsymptomen är att det klonkar/klickar när man bromsar ibland, oftast i låg hastighet upp till 50km/h och bromsar mjukt. Blir en rejäl smäll som hörs duktigt inne och utanför bilen.

Har kollat alla leder, bussningar osv i framvagnen. Hittar inget glappt.

Felet kom en tid efter bromsrenovering, satte i bromsbelägg som inte är volvo original, och jag tycker att de glappar en del på längden. När de sitter i okbryggan glappar det nån eller ett par mm. Det är det enda "felet" jag hittat!
Är det nån som varit med om nåt liknande? Passformen brukar ju va ok även vid piratdelar.
En lite parentes som kan vara en slump, efter fyra hårda inbromsningar från 100km/h var det tyst den dagen!!? Känns som det måste vara nåt med beläggen.

Börjar tappa tålamodet på smällandet nu :x
Monterade du mellanlägg bakom beläggen? De ska även förhindra att bromsarna skriker.
av buffy
Melllanläggen sitter på plats, centrumbulten är dragen. Är inte splines som låter.
Låter ingenting vid gupp, svängar o dyl. Blir att inhandla ytterliggare en uppsättning belägg i veckan o se om det hjälper
av buffy
Dags för resultatet då!

Satte i nya belägg, märkte direkt att passformen var 100% och efter provkörning kan jag konstatera att felet är avhjälpt.

Kanske dags för ett varningens finger mot skruvat.se, eller så har jag bara haft oflyt men ändå...
Användarvisningsbild
av Vojje
buffy skrev: Satte i nya belägg, märkte direkt att passformen var 100% och efter provkörning kan jag konstatera att felet är avhjälpt.
Kanske dags för ett varningens finger mot skruvat.se, eller så har jag bara haft oflyt men ändå...
Det är alltid dags för ett varningens finger mot alla säkerhetsdetaljer som inte är original.
Skruvat säljer Volvo Original också. Välj dessa i framtiden.
Användarvisningsbild
av MrOverlord
buffy skrev:Melllanläggen sitter på plats, centrumbulten är dragen. Är inte splines som låter.
Låter ingenting vid gupp, svängar o dyl. Blir att inhandla ytterliggare en uppsättning belägg i veckan o se om det hjälper
Vad menar du med mellanlägg buffy???

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]