Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RizaQ
Ny här på forumet och mitt val är redan gjort men nu till frågan!
Gjorde jag rätt val?Motivera gärna era synpunkter!!
utgångsläget var prisklass 200000:- eller strax över.
Kraven var kombi,dragkrok,larm,vinterhjul,bra effekt och mkt gott skick/nyskick då jag är ganska pedant när det gäller bilar.

Jag valde mellan nedanstående 3 bilar:

V70n-06,2,4(170Hk),Limited Edition,dvs en ny bil för 239900:-
Här tillkommer drag/vinterhjul och larm och slutsumman ca:250000:-

V70n-04,2,5T(210Hk)Addition+,här finns utrustning motsvarande buisness samt drag,4500mil,svart,inte ett märke samt 17" fälgar+16"vinterhjul,
genom Volvohandlare med 12mån garanti+vagnskada ca 6mån,summa:210000:-(ev lite prutmån)

V50-06,2,4i(170Hk)Summum,demobil,ca 2000mil,summa:240000:-
(ev lite prutmån)
Dragkrok/vinterhjul tillkommer och kanske ligger inom prutmånen......

Vilken bil ger mej mest utbyte avseende skojfaktor/förnuft/användning i verkliga livet.
Glöm inte att man ska få igen en del(värdeminskning)den dagen bilen ska bytas(max 3år).
MVH/Sam
Användarvisningsbild
av Brainy
V70n-04,2,5T(210Hk)Addition+,här finns utrustning motsvarande buisness samt drag,4500mil,svart,inte ett märke samt 17" fälgar+16"vinterhjul,
genom Volvohandlare med 12mån garanti+vagnskada ca 6mån,summa:210000:-(ev lite prutmån)

Den utan tvekan.

/Anders
av robbe
V70n 2,5t -04 Utan tvekan.

Du får en utmärkt familjebil. Racer med hög skojfaktor när så önskas,

Utan tvekan.

Robbe
av Frigge
Jag håller oxå på V70 2,5 t, den skulle jag valt.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Loner
Röstar oxå på 2.5T

/L
Användarvisningsbild
av ziaal243
förstår inte det här med att Addition motsvarar Business, kollade för några dagar sen på V70 Addition och den var inte i närheten av Business.Satsa på en bil med Business utr, lättare och sälja sen samt mkt skönare och ha.Ett problem med Addition är att ratten och klädseln slits mkt snabbare än den som sitter i Business och då ser det inte snyggt ut.Den jag kollade på var en 170 hk Addition+, ratten och klädseln var riktig slitna och den hade rullat ca 3700 mil.Satsa på en bil från blocket tycker jag för du får mycket mer bil för pengarna, och skulle du behöva hjälp så är det bara och skriva här så hjälper folk dig. När det gäller motorallternativet , kör på en 2,5T tycker jag
Användarvisningsbild
av RizaQ
Klarläggande gällande utrustning på 2,5T.
Bilen har Addition i grunden men har valts på en massa löst innan leverans som multiläderratt,takvinge,17" hjul,förstärkare,etc som gör att bilens utrustningsnivå är motsvarande buisness.
Det enda som skiljer är inredningen som inte är halvläder utan tyg/vinyl(Tistel)samt Alupaneler(Mesh)saknas.
Användarvisningsbild
av ziaal243
Som sagt,kolla efter kläseln för det är den känslan jag fick när jag kollade på den V70. Jag tror att när det gäller bilköp så är det mkt suntförnuft som gäller och man får inte tro att en bilhandlaren är 100% ärlig för det enda de tänker på är att tjäna pengar och kundens intresse ligger inte högt i priotets listan.Allt annat snack som de kommer med är "Bullshit".
Användarvisningsbild
av G-kraft
RizaQ skrev:Ny här på forumet och mitt val är redan gjort men nu till frågan!
Gjorde jag rätt val?Motivera gärna era synpunkter!!
utgångsläget var prisklass 200000:- eller strax över.
Kraven var kombi,dragkrok,larm,vinterhjul,bra effekt och mkt gott skick/nyskick då jag är ganska pedant när det gäller bilar.

Jag valde mellan nedanstående 3 bilar:

V70n-06,2,4(170Hk),Limited Edition,dvs en ny bil för 239900:-
Här tillkommer drag/vinterhjul och larm och slutsumman ca:250000:-

V50-06,2,4i(170Hk)Summum,demobil,ca 2000mil,summa:240000:-
(ev lite prutmån)
Dragkrok/vinterhjul tillkommer och kanske ligger inom prutmånen......

Vilken bil ger mej mest utbyte avseende skojfaktor/förnuft/användning i verkliga livet.
Glöm inte att man ska få igen en del(värdeminskning)den dagen bilen ska bytas(max 3år).
MVH/Sam
Om ekonomin inte har så stor betydelse för dig så gå på V70n, 2,4 - 06...du får en helt ny bil och helt ny utseende,,dvs-facelift, både inredning och yttre utseende...du kommer förlora en del oavsett vilken bil du köper men mest på v70n - 04 fall du skulle vilja byta in den senare och en 2,4 är billigare i försäkring än 2,5T....

Men v70n - 04 är heller inte så dålig, kört väldigt lite samt bra utrustning och billigare i pris..
Användarvisningsbild
av RizaQ
Tack för alla åsikter!
Provade alla 3 varianter och rangordnas som följer baserat på mina kriterier:1/V70(210Hk)2/V50(170Hk)3/V70(170Hk)

Orsaken är att jag tidigare ägt V70n-01 Business(140Hk)som jag förvisso uppgraderade till 170+Hk och den bilen var helt ok förutom att den inte var speciellt inspirerande att köra,den bytades mot en BMW 330i-01 Touring som verkligen är en körmaskin med mkt effekt,iofs betydligt mindre utrymmen men fungerade till mina behov + att den var mkt rolig att köra,däremot saknade jag komforten och framförallt stolarna i V70 som är helt underbara,så 2,5T är mkt komfortabel samtidigt som den har en motor som nästan motsvarar 330i och kombinationen troligen vad jag söker.

Visst en ny bil är en NY bil men den ska kännas rätt och ekonomiskt ett gränsfall för vad jag vill lägga,demobilen likaså.
Värdeminskning!Tror faktiskt att 2,5T kommer ge mej mest tillbaka procentuellt,den har redan tappat merparten av nybilspriset samt verkar hålla sitt värde bättre än alla V70 140/170Hk trots facelift som om vi ska vara ärliga inte är speciellt mkt ändring+att den nya kommer som -08 och då är det troligen dags att byta ändå.V50 är en ganska ny modell och har inte det suget som V70 beroende på begränsad last/familjeförmåga,ganska bra klipp i V50(170Hk)men inte speciellt bra utrymmen/komfort,men hade den varit en T5,a.....

Valet var inte speciellt svårt och eftersom bilen var färdig avseende mina behov samt utseendemässigt rätt med 17",Svart lack/inredning,takvinge,rätt motor,etc.
Valet blev alltså V70n-04(2,5T)som kostade mej 200000:- och är i så nära nyskick det går att komma+att det finns pengar kvar till annat......

MVH/Sam

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]