Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Hej, fick tillbaka bilen med nytt gasspjäll installerat idag. En fundering bara, när jag släpper gasen ligger varvtalet kvar och det känns som den inte "frikopplar" på samma sätt och lägger sig på tomgångsvarv lika snabbt. Beter sig nyare spjäll annorlunda än gamla Maranellispjäll? För övrigt är det som att ha fått en "ny motor" för gasresponsen är blixtsnabb.
av 2444ever
Jag har bytte till nytt spjäll, upplevde inte direkt någon skillnad. Kan ju varit ditt gamla som uppförde sig "fel".
av oldtimersmc
Släpper du gasen så skall den gå ner på tomgång 6-800r/m i princip omgående.
Användarvisningsbild
av Vojje
Perra83 skrev:Om varvet ligger kvar får du kanske lite mjukare körning och inte alls så tvär.
Helt klart felaktigt beteende av spjället. Bilen blir väldigt svårkörd om tomgången hänger sig några sekunder för att sedan falla till det normala.
av unborn
Daddan skrev:Hej, fick tillbaka bilen med nytt gasspjäll installerat idag. En fundering bara, när jag släpper gasen ligger varvtalet kvar och det känns som den inte "frikopplar" på samma sätt och lägger sig på tomgångsvarv lika snabbt. Beter sig nyare spjäll annorlunda än gamla Maranellispjäll? För övrigt är det som att ha fått en "ny motor" för gasresponsen är blixtsnabb.
Jag har samma problem. Har fått tipset att man ska rengöra tomgångsmotorn så det ska jag försöka och se ifall det hjälper.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]