Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pier71
hej på er.jag har en s80 2.9 99:a,har problem med ojämn tomgång vid start och endast då bilen har stått typ över natten.
men om man gasar ett par ggr så blir tomgången som den ska.vid körning sen med bilen är det hur bra som helst.
ska tillägga att spjällhuset är nytt 3-4 år gammalt.en ny luftmassamätare oxå.

har läst lite på nätet att man hälla i nåt medel i oljan, så den får tvätta rent motorn invändigt och sen byta till ny olja efter det.
har någon tidigare erfarenheter på mina problem el tips på åtgärd.
av christerhe
enl manualen så går motorn med högre varvtal när man startar för att temp i motorn ska upp så fort som möjligt = miljövänligt... Kan det vara den fuktionen som misstolkas?
av pier71
hej christer,menar du att det kan vara en programmering el den givare som är kass.
motorn är väldigt ojämn vid star efter natten.höga varv kontra lååga varv.
av christerhe
Precis, en funktion för att motorn ska bli varm fort... Men naturligtvis svårt att veta utan att höra hur det låter...

Bara en tanke som slog mig, eftersom jag blev fundersam på den funktionen men jag hittade lugnande besked i manualen.

Eftersom det du beskriver händer bara när motorn är kall... hmm ser att du har en 99:a det är juh trots allt en lite äldre bil så den funktionen kanske inte finns där...
av pier71
känslan är den brukar gå på högre varvtal vid start efter natten,men går ner hyfsat snabbt till en 600-800 varv.
nu är det som att den nästan dör och sen får den fart igen.om jag inte gör nåt så kan detta pågå ett par minuter,
men jag brukar gasa till ett par gånger,så blir det bättre.
kom på nu om det kanske kan vara bränslefiltret som är igensatt lite.
vet inte om det brukar ingå i service på nån intervall.men om inte så kan de vara den .

tack christer för att du tar dig tid å svara.är lite frusterande när man inte vet felet.
Användarvisningsbild
av wissel
Några nya idér kommer här:
Tändstiften byttes för hur länge sedan ?
Antal Mil på dom ?
Bränslefilter byts var 16 000 mil.
Någon Backventil som släpper tillbaka bensinen ?
Service för övrigt typ filter, Kupéfilter, Luftfilter ?
:|
Användarvisningsbild
av Vojje
Tändstiften är nog en bra startpunkt. Kan hända att de är ngt oljiga p.g.a. otäta ventilstyrningar.
av pier71
tack grabbar att ni vill hjälpa mig.
bilen har gått 22700 mil.har haft sen 15000,service är gjort enligt boken hos volvo och en annan rekommenderad verkstad.
där antar jag att luftfilter och annat filterär bytta under dessa service.

vojje!tändstiften borde vara relativt nya sen förra servicen,men hur tror du dem skulle påverka taskig tomgång under några minuter?
plockade bort spjällhuset härom dagen för rengjöring.inte var det så skitigt där,men putsade så gott man kunde.

starade bilen dagen efter,lite bättre tyckte jag att gick,ryckig tomgången var inte lika markant som innan.men nöjd är jag inte.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]