Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Satte på sommarsulorna igen i helgen och fortsätter mina grubblerier om det felaktiga däckslitaget höger bak.
De har rullat en sommar,typ 1500 mil, och det gjordes (återigen) en nya hjulinställning när hjulen lades på. Ytterkanten är i princip helt blank, vilket borde vara orsakat av för mycket toe in. Men det är det inte.

Bilen har slitit ett antal däck slut på det här sättet, ända sen jag köpte den. Volvo-verkstäderna (ja, plural) har ingen idé om vad som är felet.
Sist jag ställde in vinklarna så provade vi att lasta ner lite, men det gjorde ingen väsentlig skillnad på vinklarna.

Jag funderar på om det kan vara nivåregleringen som är dålig. Vad tror expertisen på forumet?
Det är bara höger bak. Tendensen finns även vänster bak, men inte alls lika mycket.

Jag har haft typ 2.8 i tryck. Däcken är vanliga 225/45-17 på originalfälg, så inget är ändrat från original.
Senast redigerad av 2 DJ, redigerad totalt 0 gång.
Vojje skrev:För högt lufttryck alternativt för hög bärighet på däcken.
Jag har haft samma tryck på båda sidor hö/vä. men det är bara högerhjulets ytterkant som slits fel. Inte innerkanten på däcken. Tror du att det ändå beror på trycket? Jag menar, 2.8 är ju inte särskilt högt. Nu höjde jag till 3.4 för att testa.

Däckfirman i stan sa att det kan bli så här på vissa bilar (underförstått; bilar med knäppt chassie) om man kör långt med tung last.
Och JA, jag kör långt med tung last. Men tycker inte att det ska ge de här effekterna ändå.
Vår "standardresa" är till och från Sverige, 140 mil non-stop med full last, och jag anser mig behöva lastkapaciteten. Vill lixom inte pruta på högfartsstabiliteten. Jag kör iofs. inte särskilt fort. Eftersom vi har takbox brukar jag hålla mig under 160.
Hög bärighet på däcken måste jag ha, och det är inom volvos rekommendation.

Slitaget efter en långresa är direkt synligt... (S)
Åba skrev:Har ni kollat "camber"-vinkeln?
Jag hade liknande typ av slitage på en tidigare bil, fast på insidan av däcket.
Då var camber-vinkeln åt h-e...
Jo, cambern är kollad. Men cambern brukar inte ge så stora snedslitage, om den inte är tok-fel.

Jag spekulerar i om upphängningen ger mer toe in vid mycket nedlast, men jag kan inte geometrin för toe-utvecklingen på V70, så jag kan inte avgöra.
Det i kombination med en dålig nivåreglering skulle kunna ge snedbelastning bak. Det skulle kunna förklara mina problem. Men det är bara spekulationer och jag har ingen lust att slänga ut pengar på dämpare utan att vara säker på att det är problemet.
Jag har haft nog med utgifter det här året på bilen (kabelbrott i bakluckan, parkeringssensorernas dator, trasig ventilfjäder i motorn...) så jag börjar tröttna på att själv få betala för Volvos bristande kvalitet...
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]