Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Undrar om det finns något att sätta eller ersätta hela detta facket som sitter till vänster om stereon (se bild).

Bild

Skulle vilja ha en mobilhållare just här men det verkar inte finnas några från Proclip till just detta ställe i bilen. Kanske kan hitta på något eget men har dålig fantasi..
Tobzter skrev:har du iphone så kan man "limma" ditt en baksida "skal" sen klicka fast telefon i skalet.. väldigt smidigt å diskret
Det är tänkt till iphone ja..

Rätt smart... men finns facket som reservdel den dagen man kommer på att man inte vill ha det där längre ? :)

Ska köpa en aux adapter för att koppla in iphonen till stereon och använda den som musikspelare
Tobzter skrev:Jadå de finns på volvo. finns en mugghållare och sätta in där också :D
kan du dra ut aux genom facket också om du borrar ett litet hål bara
slipper du sladd som ligger å slänger
Har beställt en aux adapter från http://www.auxadapter.se nu.

Vettifan om jag vill limma fast någonting på facket till vänster.. vad har jag för alternativ??

Kommer iaf att borra ett litet mål i facket så jag får igenom kabeln där.. sen är det ju så att iPhone tyvärr har sin hörlursutgång på ovansidan och det blir inte alls snyggt när kabeln kommer ut och går som i en båge uppför och en stor jävla 3,5mm propp itryckt uppe :)

Då hittade jag denna fina kabel:

Dockningskabel med 3,5 mm 1 M

Ljudkabel till iPhone, ipod och iPad, dockningskontakt till 3,5 mm hane.

Färg: Vit
Längd: 1 M

Bild

Med andra ord ska ju dock-delen in i iPhonen och 3,5mm pluggen in till aux adaptern.
Med denna kommer man ju liksom underifrån vilket skulle ge ett mkt snyggare resultat tror jag.

Sedan är jag ev. inne på:

Bild

Ihop med:

Bild

Vad tror du om detta? Här får jag en hållare till telefonen, sladden kommer ur facket under och sladden kommer i underifrån vilket ger ett snyggt resultat. Att där sedan är en bred dockningskontakt gör att den inte kan ramla igenom hålet som är borrat i facket för att få ut pluggen då det är borrat för att passa 3,5mm...

Detta är också den dyraste lösning då proclip + hållare går på ca 500 spänn.

Behöver ju iofs inte lägga så mkt på adaptern gentemot dyrare alternativ. Dyrare alternativ har man möjlighet att byta spår med rattknappar osv men eftersom telefonen ska sitta i en hållare på något vis kan jag ju lika lätt byta spår genom att trycka next/back på telefonens touch display, den sitter ju närmare mig i min körställning än vad huvudenhetens knappar gör...

Bara undrar om man kan lösa det på något annat vis och slippa proclip och spara 500 men ändå få telefonen att "sitta" jämte huvudenheten så jag når "spårbytesknapparna".

Lim säger du.. va tror du om dubbelhäftande tejp, eller har jag något annat alternativ som du kommer på ? :)

Tack för du tog dig tid att svara här.
greeeken skrev:Jag hade ett skal där med kardborreband. Lätt att ta bort i efterhand. Men snyggt är det inte att ha mobilen där. Det är ju en smaksak.

Den kabeln du visade laddar den mobilen samtidigt?
De lär den väl inte göra? Om den inte delar sig, för bara 3,5mm kontakten ger ju ingen ström till mobilen...

Blir det starkare signal om man kör med sådan anslutning förresten? Signalen man får från uttaget i telefonen är ganska svag, har testat det på några bilar och då räcker inte stereon till för att förstärka för att man ska höra något...
greeeken skrev:Jag hade ett skal där med kardborreband. Lätt att ta bort i efterhand. Men snyggt är det inte att ha mobilen där. Det är ju en smaksak.

Den laddar inte nej, du behöver som han skrivar i inlägget ovan en kabel som delar sig.. finns det också:

Bild

Här går ju 3,5mm pluggen i adaptern och usb kabeln vidare till tex. denna:

Bild

Har dock inget behov av detta då jag redan har en laddare och när man inte vill ladda får jag en usb kabel lös liggandes...
bensinskalle skrev:

De lär den väl inte göra? Om den inte delar sig, för bara 3,5mm kontakten ger ju ingen ström till mobilen...

Blir det starkare signal om man kör med sådan anslutning förresten? Signalen man får från uttaget i telefonen är ganska svag, har testat det på några bilar och då räcker inte stereon till för att förstärka för att man ska höra något...
Ingen aning om signalen... nu har jag inte fått grejjerna än så jag har ej hunnit testa men jag hoppar verkligen inte att signalen blir svag..

Brukar köra RCAx2 <-> 3,5mm stereo propp hemma mellan telefonens hörlursuttag och hemmabiorecivern och det är inget problem med svagt ljud. Har ljudet på MAX i själva telefonen. Brukar även koppla 3,5mm <-> 3,5mm mellan telefon och dator när jag är på jobbet. Inga problem här heller...

Upplever du svagt ljud? Skulle bilen (eller adaptern?) ge ett för svagt ljud jämnför med dator/hemmabio reciver?

Ställde frågan om dockningskabel <-> 3,5mm direkt till dem på http://www.auxadapter.se och fick svaret:
Jo, den kabeln passar utmärkt! Har hört flera som rekommenderar en sån kabel för att slippa den "fulare" lösningen.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]