Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeP
Hej!

Vi är fundersamma kring ett klickande ljud i framvagnen på vår V70N (Classic MY08 med knappa 5000 mil på mätaren).
Klickljudet uppträder vid gaspådrag samt gasuppsläpp. Det låter som att det säger tydligt "klick-klick" från såväl vänster som höger i framvagnen då man ger gas och likadant "klick-klick" då man släpper upp gasen (rullande bil och koppling helt uppsläppt, ej vid friläge och "torrgasning").

Har provat att köra bilen på en lång raksträcka och liksom gungat den försiktigt fram genom att gasa och släppa av gas och hör då detta ljud med rutorna nervevade. Klickandet uppträder oberoende av styrutslag, likaså oberoende av vilken växel vi kör på.

Vi har ägt bilen cirka en månad, men upptäckte fenomenet idag. då vi körde en sträcka med nervevade rutor.

Hoppas jag uttryckt mig utförligt nog.
Hoppas även på hjälp med att ta reda på vad detta ljud kommer ifrån och om något är felaktigt.

Glada hälsningar från MickeP
Jag känner igen denna beskrivning mycket väl.
Det ska tydligtvis vara ett ljud ifrån drivaxlarnas splines. När bilen börjar dra så kommer det ett tydligt "klick"..
Vad jag har läst ska detta ses som ett skönhetsfel. Man kan "limma" splinesen för att få det tyst, men det är lite väl mycket jobb för ett så pass litet ljud tycker jag.
Tror du även hittar mer info om detta om du gör en forumssökning här.
Användarvisningsbild
av Dede
Finns mängder av trådar om detta fenomen.
Jag hade så på min -05 och bytte centrumbulten (2 st 30714142) som håller fast splines:en mot navet. Kostade 400 för båda sidor och fixades på ca 5 minuter :)
Dede skrev:Finns mängder av trådar om detta fenomen.
Jag hade så på min -05 och bytte centrumbulten (2 st 30714142) som håller fast splines:en mot navet. Kostade 400 för båda sidor och fixades på ca 5 minuter :)
Samma här, splinesen limmas inte längre utan man använder centrumbulten som eg. är för xc90.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]