Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Flebbe
Halloj!
Har en V70N 2.4 från 2003 som har volvos original extra ljus (2st Hella ljus). Nu är det så att jag går i tankarna att byta dessa två strålkastare och sätta dit 3 st Bosch Rallye 175 "Lill Knick". Hur göra, äre bara byta o köra elle måste man byta ut volvos orginalkablar för extraljus till något annat??
av osla
skulle sätta dit big knickare istället. dom där små modellerna brukar inte lysa lika bra som dom stora vilket förståss är självklart. 3 st xenon big knick tycker jag
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Du behöver dra nya kablar. Skulle du "fulkoppla" och använda kablarna du har så drar det för mycket ström. Nu vet inte jag vad du har för relä, men förmodligen behöver du annat relä också. Pga att det drar mer ström med 3 x-ljus.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Det du gör är ju att du kan använda den elektronik som finns till styrström. Du har väl knappen inne i kupén som du kan stänga av x-ljusen med?

Bara att riva bort sladdarna och spara stumpar i motorrummet så du kan koppla på de sladdar som ska styra relät. Sen drar du bara resten nytt, väldigt enkelt. Bara att lägga på en pluskabel på batteriet, en säkringshållare på vägen. Sen sätter du dit ett relä, som matas av föregående kabel, styrs av de kablarna du sparat från originalsystemet, och sedan drar du bara ut tre kablar till de tre lysena, samt jord till lysena också förstås. Klarrt!

Xenon är en helt annan grej och kräver ( av erfarenhet ) mycket mer jobb!. Jag fick bygga egen hållare till ballasterna, fixa med förlängningskablar, mm. Just det där med ballasterna ställer till det en del ;) Vill man göra det seriöst och säkert så är det lite lurigt ;)
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]