Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig. men något hände idag när jag svängde i en rondell. det (svårt att förklara men) klonkade till från bak i bilen och det lät för jävligt. Så jag stannade direkt och gick ut å tittade och man ser inget konstigt under bilen. När jag sedan startade och körde sakta iväg hörde jag ett svagt raspande. Svängde lite kraftigt höger /vänster hörde eller kände inget onormalt. MEN hand bromsen tar inte!!! Om man bromsar hör man inget. däremot när man backar skrapar, raspar och klonkar det väldigt från bak i bilen och som sagt handbromsen funkar INTE.

Inga varnings lampor lyser, inget i displayen och bilen känns normal när man kör sakta frammåt.

Jag en v70 2,5t AWD Aut. från 03 som gått ca 13.000

Någon som kan ge sig på en gissning? Verkar ju va nått med handbromsen men hur funkar den?
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Ändrat till en vettig rubrik som beskriver fel och bil det rör sig om!
Förmodligen det klassiska "handbromsbeläggs släppet". Beror på att halva eller hela friktionsytan på bromsbackarna släppt och åker runt inne i skivan. Ta loss däcken och reparera omgående annars kan det rensa alltihop inne i trumman om det inte redan gjort det. ?:-/
Otroligt snabba svar fan ni är bra! TACK!

Byta handbroms beläggen... enkel match om man är vet vad som är fram och bak på en skiftnyckel? Behöver man dra bort skivorna osv?
Belägg får man tag på typ Vparts eller biltema?
Beror ju på dig själv. Handbromsens funktion är att bilen ska stå still när den inte framförs. Volvos kvalitet på dem verkar du se resultatet av.
Själv hade jag inte betalt mer än jag behövde för den funktionen.
När du är inne på Biltemaq så köp även monteringssats. Vet inte funktionen på handbromsen. Men nya... heter det bromscylindrar?, kan vara ide o byta när man ändå river ner. Mao. Byt allt.
Viktigaste inköpet du kan göra när du är på Biltema är att köpa Hynes gör det självhandbok.
Som sagt så har jag aldrig ¨rivit ner en P2bil. Men kan inte vara mkt värre än andra bilar. Småpilligt.
Ang. handbromsbackar ifrån Biltema finns det fler trådar om på forumet. De passar inte, du får ingen handbromsfunktion.
(Om de nu inte bytt leverantör på sista tiden)
Det är som att välja pest eller kolera i detta fall.
Volvo original, och veta om att man råkar ut för limsläpp till slut.
Biltema, som inte tar alls, trots att de "passar" in.

Kanske är andra tillverkare bättre (testar just nu Ferodo själv), kanske mindre verkstäder som fortfarande nitar beläggen.
Senast redigerad av 1 Larzan, redigerad totalt 0 gånger.
Decostop skrev:Misstänker att man behöver få bort oken, och skivorna för att fixa detta?
TIPS please...
Behöver såklart någon avdragare eller nått för skivorna eller? is å fall hurdan då? :???:
Nära.

Av med oket bara, två skruvar från baksidan. Häng det åt sidan i något så du inte sträcker bromsslangen i onödan.

Sen är det en fördel att släppa på handbromsvajern ( om det nu gör någon skillnad i ditt fall ). Rund handbromsspaken är det en plastsektion, den kan du lyfta upp och trä över spaken så kommer du åt mekaniken under. Där under finns en vit plastgrej som du viker upp så hittar du justerskruven där under.

Sen är det bara att lossa skruven/ skruvarna som håller bromsskivan. Brukar vara någon liten grej bara.

Sen är det bara att ge skivan ett par snälla knack från baksidan så ska den hoppa dän. Ibland kan man få ta i en del.

När den väl "släppt" så gäller det att lirka loss den. Om backarna är helt, och skivan har suttit där några tusen mil så brukar det bli en rostkant på insidan av skivan bredvid slitytan där beläggen ligger emot, och den kanten kan göra att det inte går att dra av. Då kan man få rycka till så pass så fästena som håller beläggen pajar och sedan svetsa ihop dem igen ( vilket jag fick göra sist jag hade av en bakskiva ). Hur det blir om nu dina belägg havererat vet jag inte, förhoppningsvis släpper det lätt.

När du väl är inne hittar du beläggen, och de sitter fast med en massa fjädrar. Hur du får isär det ser du nog själv, det är lite svårt att förklara, men det är ett jävla pill i alla fall.
Decostop skrev:Misstänker att man behöver få bort oken, och skivorna för att fixa detta?
TIPS please...
Behöver såklart någon avdragare eller nått för skivorna eller? is å fall hurdan då? :???:
Ja skivorna ska väck. Sen ser du hur de gamla beläggen sitter. Montera ditt de nya exakt likadant som de gamla satt. Det jobbiga tyckte jag var den ena fjädern som är så ini he*%&@tes hård så det är lite pill med att få den på plats. Ta bort bromsoken först naturligtvis sen skivorna, tror det sitter med en liten skruv, lossa denna sen knackar du lite i mitten på skivan med en liten slägga så lossnar dem (iallafall gjorde mina det). Häng upp okena så att det inte blir nån spänning i bromsledningen. Köp en rephandbok typ Haynes som nån nämnde i tråden, där står det lite mer utförligt hur man går till väga. :-)-)

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]