Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chabby
vad kan detta vara? Vet när jag hade en golf 1.8t så var dumpventilen väldigt känslig! Vart sitter den på v70 -03 och hur var det man testa den om den är ihopsmält? Har läst lite om att göra rent gasspjället är det svårt och hur gör man?
av chippah
Hej!
Gjorde detta på min bil i Måndags,V70 140hk -03 och det blev en stor skillnad för mig efter rengöring.
På bild så finner du Gasspjället till höger om motorn,där luftslangen ifrån luftfiltrer går in i motorn.

Själva rengöringen var bus enkelt enligt mig iaf =) Ny packning gick på 32:- hos Volvo och den bör bytas.
Så här gjorde iaf jag
1. Lossa på +polen på batteriet och väntade i 10min
2.Ta bort på luftslangen mellan motorn och luftfiltret,2st spännband
3. Lossa elkontakten som sitter på baksidan utav Gasspjället.
4. Skruva sedan bort 4st bult som själva huset sitter med och sedan tog jag ur Gasspjället och rengjorde det på båda sidora,använde en trasa med lite rösprit på,tyckte skiten släppte direkt.

Och som sagt blev det en stor skillnad på bilen,hoppas de blir lika för dig.

Bild
Användarvisningsbild
av Vojje
chippah skrev:Lossa elkontakten som sitter på baksidan utav Gasspjället.
Du är den första jag hört som vågat göra det.
Jag har själv inte tittat på kontakten men hur kopplas den bort?
av chippah
Vojje skrev:
chippah skrev:Lossa elkontakten som sitter på baksidan utav Gasspjället.
Du är den första jag hört som vågat göra det.
Jag har själv inte tittat på kontakten men hur kopplas den bort?
Den sitter på baksidan av gasspjället och på min sitter den med en bygel som man trycker ned och sedan drar rakt ut. Vågade på mig detta då jag tagit av +polen på batteriet och haft den av 10min och så var det nödvändigt då jag tog ur gasspjället inför rengöring.

varför har de andra inte vågat göra det?
Har inte haft några felkoder efteråt och bilen går som aldrig förr =)
Användarvisningsbild
av Vojje
chippah skrev: Den sitter på baksidan av gasspjället och på min sitter den med en bygel som man trycker ned och sedan drar rakt ut. Vågade på mig detta då jag tagit av +polen på batteriet och haft den av 10min och så var det nödvändigt då jag tog ur gasspjället inför rengöring.
varför har de andra inte vågat göra det?
Alla de gånger någon på forumet beskrivit byte av gasspjäll har den kontakten varit kvar och man har kopplat loss någon annanstans kring startmotorn och det är, vad det verkar, också vara så Volvo gör. Det är lika dant när ngn beskriver rengöring av spjället. De fyra muttrarna lossas och spjället flyttas till den bästa plats i motorrummet som kabeln tillåter. You are breaking new ground, chippah :D
av chippah
Vojje skrev:
chippah skrev: Den sitter på baksidan av gasspjället och på min sitter den med en bygel som man trycker ned och sedan drar rakt ut. Vågade på mig detta då jag tagit av +polen på batteriet och haft den av 10min och så var det nödvändigt då jag tog ur gasspjället inför rengöring.

Varför har de andra inte vågat göra det?
Alla de gånger någon på forumet beskrivit byte av gasspjäll har den kontakten varit kvar och man har kopplat loss någon annanstans kring startmotorn och det är, vad det verkar, också vara så Volvo gör. Det är lika dant när ngn beskriver rengöring av spjället. De fyra muttrarna lossas och spjället flyttas till den bästa plats i motorrummet som kabeln tillåter. You are breaking new ground, chippah :D
De var som tusan,om man nu har tagit av +polen så ska de ju inte göra något om man tar loss den kabeln,tyckte de skulle vara bökigt och stå i motorrummet och göra rent,mycket skönare vid bänken och kunna göra jobbet riktigt iofs är man ingen biltekniker eller wannabe så man tänker enkelt =)
Och bilen går som sagt alla tiders

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]