Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bult
Byta av förarstol till en motorstol, alltså en elstol med minne, går det ? Och om vad /hur gör man tex med srs och liknande bilen är en v70n -04
eller är det bäst att låte en aukt verkstad sköta det?
av matzen10
bult skrev:Byta av förarstol till en motorstol, alltså en elstol med minne, går det ? Och om vad /hur gör man tex med srs och liknande bilen är en v70n -04
eller är det bäst att låte en aukt verkstad sköta det?
Har själv haft den funderingen då jag hade det på min förra bil.
Men det kostar...Ca; 18.000:- kostar det att eftermontera en elstol m. minne. Åtminstone på Hans Persson Bil.
Blev lite moloken och la ner efterforskningarna efter detta.
Men det kanske går att få till billigare pris?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Loner
Byta stol är ju inga problem, det är värre att få den att fungera, misstänker starkt att man måste i med en elstol's applikatione, om nu volvo ens säljer den "löst"?

/L
av bult
Stolen har jag, och vad jag vet så är det psm som styr stolen. Borde det inte gå att uppdatera mjukvaran på bilen? Och som Loner säger byta stolen är ju inget problem :-) men att få den att fungera , jaja bara undrade om det var någon som gjort det själv, får nog höra med volvo mecken vad de säger.
Senast redigerad av 1 bult, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loner
bult skrev:Stolen har jag, och vad jag vet så är det psm som styr stolen. Borde det inte gå att uppdatera mjukvaran på bilen?
Beror på vad volvo tycker, vissa mjukvaror är låsta mot carconfig och kan inte läsas ner i bilen.
T.ex barnlåsningen av bakdörrarna går inte att eftermontera då volvo inte "kan" läsa ner mjukvaran för detta :(

/L
av bult
Ja enligt vadis är det möjligt att ladda ner ny mjukvara i psm tom att programmera in kundparametrar i psm. Psm läser in/utsignaler via can in cem,uem, och ut pdm,ddm Men det jag funderar på är kablaget till stolen ,om det är fördraget i mattan eller ej mm
Användarvisningsbild
av CarMan
det går inte köpa mjukvaran du behöver...
Användarvisningsbild
av Loner
CarMan skrev:det går inte köpa mjukvaran du behöver...
Det var det jag misstänkte...

/L
av nevyn
Men det går att montera en begagnad stol utan problem, bör inte kosta många tusenlappar.

Funkar klockrent!

Airbags är inga problem bara batteriet är urkopplat under hela tiden du byter stolen. Se till att få i kontaktstyckena ordenligt annar får du felkoder o måste åka in o nolla dem.

Bult: Det är säker som du säger, men problemet uppstår när man byter från en icke motoriserad stol till en motoriserad för då vill den inte kännas vid att bilen ska ha PSM öht, dvs du kan då inte komma åt att ladda in någon mjukvara i den..
av nevyn
Kablaget kanske inte är fördraget längre, hörde nån på verkstan som snackade om att de snålat in på fördragningen numera... Tidigare var väl rätt mycket fördraget numera skulle det inte vara något fördraget som inte användes i stort sett.

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]