Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Yoghurt
Hej alla Volvoälskare
Idag bara för några timmar sedan så stendog min Volvo s60 under mycket underliga omständigheter.
Jag hade precis tankat bilen och svängt tillbaks ut på E45an igen när en varningslampa började lysa,"bromssystem ur funktion - stanna omedelbart" stod det i informationsfältet.
Efter det så började varningslampor för antisladdsystemet lysa och bilen varnade även för att halvljuset inte fungerade längre. Jag började nu svänga av 45an igen för att stanna. Innan jag hittade något bra ställe att stanna på så började knapparna för stolsvärmarna lysa och även avfrostningen för bakrutan, klimatanläggningen började dessutom att blåsa för fullt. Jag stannade och vred av nyckeln. Jag lät bilen vara avstängd i ett par minuter medan jag gick igenom alla säkringarna, alla var hela.
När jag provade att starta bilen igen så hoppade den igång som vanligt, allt fungerar nu förutom halvljuset. Helljuset fungerar dock. Jag bestämmer mig för att köra hem igen ( är bara 5 minuter hemifrån ). Halvvägs hem så varnar bilen för låg batterinivå men jag fortsätter att köra. Jag märker att Växellådan ligger på 3an och slirar oavsätt vilken fart jag kör i. Precis som att WINTER läget i aktiverat. (Automatlåda, Geartrionic ) - det manuella läget fungerar ej). Jag tvingas sakta ner för några fotgängare som passerar ett övergångsstället och när jag gasar så kommer jag inte iväg. Bilen går på tomgång i kanske 5 km/h ca 100 meter innan jag ställer mig vid sidan av vägen och stänger av. Batteriet är nu helt urladdat.
Vi bogserar bilen till Brandt där den står nu.
Felsökning påbörjas väl i morgon (Måndag) men jag är nyfiken.

Detta felet verkar ju vara hel skumt ju?
Det påverkar ju så många olika system i bilen. Kan det vara jordfel?
Har ni varit med om något liknande förut?

Självklart så meddelar jag vad felet är så fort jag vet, men vi kan väl försöka lista ut det här? :D

Fakta:
Volvo S60 2.4T Automat Geartronik - 2001 och har gått 22000 mil
Nästan fullutrustad för övrigt.
Mvh Anders Yoghurt
Användarvisningsbild
av Yoghurt
#27 skrev:Generator som är dålig?
Jag har också funderat på båda batteriet eller generatorn men skulle alla andra system kollapsa då? Tex växellådan?
Användarvisningsbild
av lilleman
Automatlådan styrs elektroniskt så om spänningen dalar så ballar den ur
Jag håller tummarna för att det är kolen i generatorn eller batteriet som är kasst
för ecm är ju inte så kul :(

Mvh/Roger
Användarvisningsbild
av Yoghurt
lilleman skrev:Automatlådan styrs elektroniskt så om spänningen dalar så ballar den ur
Jag håller tummarna för att det är kolen i generatorn eller batteriet som är kasst
för ecm är ju inte så kul :(

Mvh/Roger
Okej det blir väldigt spännande att se vad som gått sönder. Hoppas också på generatorn nu när jag såg vad en ny CEM kostade :shock:
Haha. tack för svaren, ni verkar ha koll :)
av Daddan
När min generator gav upp fick jag massor av märkliga fel, automaten slirade och kastade in växlar osv. Mät upp om din jobbar som den ska, helst med ett ok batteri. En utbytes generator (bosch) kostar runt 2000:-.
Användarvisningsbild
av Yoghurt
Daddan skrev:När min generator gav upp fick jag massor av märkliga fel, automaten slirade och kastade in växlar osv. Mät upp om din jobbar som den ska, helst med ett ok batteri. En utbytes generator (bosch) kostar runt 2000:-.
Dom ringde från verkstaden nu. Det var generatorn precis som du sa.
Men en utbytesgenerator från Brandt/Volvo kostar betydligt mer än 2000 kr.
Har inte tid eller lust att byta den själv så det är bara att betala :)
Användarvisningsbild
av helgonet1
Yoghurt skrev:
Daddan skrev:När min generator gav upp fick jag massor av märkliga fel, automaten slirade och kastade in växlar osv. Mät upp om din jobbar som den ska, helst med ett ok batteri. En utbytes generator (bosch) kostar runt 2000:-.
Dom ringde från verkstaden nu. Det var generatorn precis som du sa.
Men en utbytesgenerator från Brandt/Volvo kostar betydligt mer än 2000 kr.
Har inte tid eller lust att byta den själv så det är bara att betala :)
Troligtvis är det kolena. Kan du inte bara byta dessa?? Grannen har en likadan bil som mig och han råkade ut för samma sak som dig. Det var kolena och han köpte nya på Lidbil och bytte dem. Mycket billigare än och byta hela generatorn. ;-//
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]