Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av angrah
Var nere på volvo. Har ett fel som kommer och går med abs-enheten. Jag är fast besluten för att det är glapp i kontakterna till kablarna. Detta för att problemet just, kommer och går. Felet hoppar i typ i svängar och när det är bucklig väg osv. Samt vid snabba inbromsningar. Och NEJ, det är inte bromsvätskenivån som är för låg. För hastighetsmätaren ballar också ur och går ned till 0.

På volvo blev jag idiotförklarad eftersom det aldrig blir glapp i kablarna/kontakterna i deras motorer. De vill istället byta ut hela abs-styrenheten vilket kommer kosta runt 5000:-. Min intuition säger att dom bara vill tjäna pengar på mig. De kan heller inte garantera att problemet försvinner när de har bytt enheten.

Jag har 2 frågor:

1. Är det någon annan här i forumet som har erfarenhet av att kablar glappar i volvos motorer mellan dataprylarna som abs-styrenheten?

2. Han på volvo sa att om det glappar i kablarna så bör andra grejer också balla ur, som tex panelbelysningen då de flesta kablarna sitter ihop med varandra, därav; glappar en, så glappar flera. Ljuger han?

Tacksam för svar!

Hälsningar,

Nils
Användarvisningsbild
av elmuppo
Vad är det för bil?
av angrah
s80 2.0T -99 (12 000 Mil). Men det ska väl inte spela så stor roll vilken modell jag har?
Användarvisningsbild
av Loner
Gjordes det nån felkodsavläsning då?

/L
Användarvisningsbild
av elmuppo
angrah skrev:s80 2.0T -99 (12 000 Mil). Men det ska väl inte spela så stor roll vilken modell jag har?
Jo, det gör det. Tex har din bil ABS, senare bilar har BCM och kommunicerar på ett annat sätt.
av angrah
Loner skrev:Gjordes det nån felkodsavläsning då?

/L
Jodå. På varje fel så står det att det är kommunikationsfel med abs-styrenheten. Samt att det kan glappa. Bilia valde att uttrycka sig "Defekt abs-styrenhet". Men då borde man ju bara kunna starta om bilen eller hur? Detta felet kommer och går precis som den vill. Det fanns inget kännt fel enligt bilia. Det är mycket sällan ett fel kommer och går enligt dem. Därför hade de inget direkt svar.
av Hellrider
angrah skrev:

/L
Jodå. På varje fel så står det att det är kommunikationsfel med abs-styrenheten. Samt att det kan glappa. Bilia valde att uttrycka sig "Defekt abs-styrenhet". Men då borde man ju bara kunna starta om bilen eller hur? Detta felet kommer och går precis som den vill. Det fanns inget kännt fel enligt bilia. Det är mycket sällan ett fel kommer och går enligt dem. Därför hade de inget direkt svar.
byt abs styrenhet,dom pajar alltid på dom tidiga s 80´na
av angrah
Hellrider skrev:
angrah skrev:

/L
Ja, Men borde inte felet vara konstant då? Det försvinner ju titt som tätt?
av Hellrider
angrah skrev:
Hellrider skrev:
angrah skrev: Jodå. På varje fel så står det att det är kommunikationsfel med abs-styrenheten. Samt att det kan glappa. Bilia valde att uttrycka sig "Defekt abs-styrenhet". Men då borde man ju bara kunna starta om bilen eller hur? Detta felet kommer och går precis som den vill. Det fanns inget kännt fel enligt bilia. Det är mycket sällan ett fel kommer och går enligt dem. Därför hade de inget direkt svar.
Ja, Men borde inte felet vara konstant då? Det försvinner ju titt som tätt?
glapp i lödning på kretskortet,urballad komponet som vill lite då och då
Användarvisningsbild
av CarMan
vist kan det vara glapt i ett kablage, men det tror jag knapast i ditt fall.
jag kan satsa en slant på att det är ABS stryrenheten!
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]