Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en volvo s60R-04.Det känns som bilen far i sidled när man kör över tex brunnar eller andra ojämnheter, och jag har även felmeddelandet Chassiinst. felakt. serv. erf, det kom när det var kallt ute (-25) Men det kom inte första gången jag startade den jag körde kanske 4-500 meter och stängde av den och den stod ungefär 15 minuter och sen när jag skulle starta den så kom medelandet Chassiinst. felakt. serv. erf, det går ej att starta bilen då heller jag låste bilen och låste upp den igen men det hjälpte inte då gick jag ut och tog bort tanklocket och sen försvann medelandet och bilen startade men vet ej vad problemet var för att den inte startade.
bensinskalle skrev:Drar den i sidled har du ju något ganska allvarligt fel i upphängningen, någon bussning som gått sönder totalt eller kanske något som sitter löst. Åk inte en meter till med bilen innan du vet mer
Sorry jag uttryckte mig lite dumt, den far inte iväg i sidled men det känns som att bakvagnen gungar till lite i sidled.
Min fråga kvarstår; är problemet nytt eller har du alltid upplevt bilen sådan? Hur länge har du haft bilen och vad har du kört innan? Min bil, och de två tidigsre Volvo jag haft med delta link-bakaxel har svajat lite i sidled när jag kört över ojämnheter i kurvor. Andra bilar jag testat, till exempel VW Passat, känns stabilare.
Kolla så att inget är löst Men det behöver inte vara så allvarligt Ett däck som är felaktigt slitet eller hjulinställning som behöver justeras om Tex HB hjul står toe out och du kör över ett brunns lock så får du en känsla av att bilen kastar med "rumpan"
Så kolla meddelandet Chassiinst. felakt. serv. erf det kan även vara en dämpare som gett upp
Efter detta luft tryck,hjulinställning

//Gooose
llesrof skrev:Min fråga kvarstår; är problemet nytt eller har du alltid upplevt bilen sådan? Hur länge har du haft bilen och vad har du kört innan? Min bil, och de två tidigsre Volvo jag haft med delta link-bakaxel har svajat lite i sidled när jag kört över ojämnheter i kurvor. Andra bilar jag testat, till exempel VW Passat, känns stabilare.

Jag har upplevt bilen så hela tiden och även att det kan klunka till bakifrån ibland, jag har haft den sen i september, jag har haft 850 innan men vi har även en v70-00 nya modellen och den känns inte alls så i bakänden vet ej om det är likadana hjulupphängning på dom, heter dom här axlarna delta link-bakaxel.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]