- tis 14 feb 2012, 21:00
Hejsan alla! Tyvärr har jag fått lite problem med min V70. För ungefär 4 veckor sedan, kom där upp ett fordonsmeddelande, "Bromsfel, stanna snarast". När detta kom upp började fler fel titta fram, abs lampan lyser, en bromslampa lyser, DSTC funkar ej, (kan ej sätta igång eller stänga av den själv via knappen inne i kupén) trippmätaren har stannat (den är bara streckad), Mil/km mätaren har stannat, nuvarande förbrukning står på 99,9 l per 10 mil, (dock så dricker han absolut inte så mycket) medelsförbrukningsmätaren stiger bara, 9999 km kvar tills tomtank, farhållaren går ej att få igång, automatlådan har också blivit påverkad, då den går ner i neutraläge vid vilket varvtal och hastighet som helst när man släpper på gasen. Står jag på tomgång och trycker på gaspedal snabbt och släpper den direkt, låter det precis som att motorvarvet fastnar vid det varvet han kom upp till i någon sekund, sen släpper han och går ner på vanlig tomgång igen. Dock funkade hastighet, varvtal, bränsle och tempmätaren som de skulle. Dieselvärmaren funkar som den ska med. Dessa elfelen varade i ca 8 dagar från att de hade kommit upp i instrumentpanelen.
En dag när jag var påväg till Malmö, började allting släckas ner och gick tillbaka till sitt normala läge. Elfelet var borta i ca en vecka tills jag kom till jobbets parkering en morgon, hinner precis stanna bilen i parkeringfickan och då kom allting tillbaka igen. Nu är det exakt en vecka sen felet kom tillbaka.
Idag var jag inne och fick den felsökt. Den hänvisar till en massa can-fel i olika elnätverk i bilen, dels då till ABS/ESP systemet. Vi kunde dock inte komma in styrboxen till ABS systemet, hans program hängde sig då. Vi misstänker lite att det kan var styrboxen som har lagt av helt eller så kan det kanske vara en glappkontakt någonstans. Min fråga är om det är någon som har varit med om liknade problem?! Jag vill helst inte byta delar i onödan då dem kostar en hel del. Vad tror ni? Jerry
En dag när jag var påväg till Malmö, började allting släckas ner och gick tillbaka till sitt normala läge. Elfelet var borta i ca en vecka tills jag kom till jobbets parkering en morgon, hinner precis stanna bilen i parkeringfickan och då kom allting tillbaka igen. Nu är det exakt en vecka sen felet kom tillbaka.
Idag var jag inne och fick den felsökt. Den hänvisar till en massa can-fel i olika elnätverk i bilen, dels då till ABS/ESP systemet. Vi kunde dock inte komma in styrboxen till ABS systemet, hans program hängde sig då. Vi misstänker lite att det kan var styrboxen som har lagt av helt eller så kan det kanske vara en glappkontakt någonstans. Min fråga är om det är någon som har varit med om liknade problem?! Jag vill helst inte byta delar i onödan då dem kostar en hel del. Vad tror ni? Jerry
- By Nooy