Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av D5Jerry
Hejsan alla! Tyvärr har jag fått lite problem med min V70. För ungefär 4 veckor sedan, kom där upp ett fordonsmeddelande, "Bromsfel, stanna snarast". När detta kom upp började fler fel titta fram, abs lampan lyser, en bromslampa lyser, DSTC funkar ej, (kan ej sätta igång eller stänga av den själv via knappen inne i kupén) trippmätaren har stannat (den är bara streckad), Mil/km mätaren har stannat, nuvarande förbrukning står på 99,9 l per 10 mil, (dock så dricker han absolut inte så mycket) medelsförbrukningsmätaren stiger bara, 9999 km kvar tills tomtank, farhållaren går ej att få igång, automatlådan har också blivit påverkad, då den går ner i neutraläge vid vilket varvtal och hastighet som helst när man släpper på gasen. Står jag på tomgång och trycker på gaspedal snabbt och släpper den direkt, låter det precis som att motorvarvet fastnar vid det varvet han kom upp till i någon sekund, sen släpper han och går ner på vanlig tomgång igen. Dock funkade hastighet, varvtal, bränsle och tempmätaren som de skulle. Dieselvärmaren funkar som den ska med. Dessa elfelen varade i ca 8 dagar från att de hade kommit upp i instrumentpanelen.

En dag när jag var påväg till Malmö, började allting släckas ner och gick tillbaka till sitt normala läge. Elfelet var borta i ca en vecka tills jag kom till jobbets parkering en morgon, hinner precis stanna bilen i parkeringfickan och då kom allting tillbaka igen. Nu är det exakt en vecka sen felet kom tillbaka.

Idag var jag inne och fick den felsökt. Den hänvisar till en massa can-fel i olika elnätverk i bilen, dels då till ABS/ESP systemet. Vi kunde dock inte komma in styrboxen till ABS systemet, hans program hängde sig då. Vi misstänker lite att det kan var styrboxen som har lagt av helt eller så kan det kanske vara en glappkontakt någonstans. Min fråga är om det är någon som har varit med om liknade problem?! Jag vill helst inte byta delar i onödan då dem kostar en hel del. Vad tror ni? Jerry
Användarvisningsbild
av hollan
plocka bort torkardiket och demontera kontakterna till cem och kolla så du inte har erg där! 05-06 har en bristfällig konstruktion på tätningen till cem så det kan hända att vatten tränger in i cem och du får en massa konstiga fenomen
alt 2 är att den tappar bcm och då får du ingen hastighets singnal och dessa fenomen uppstår
av Malmstroem
Fått byta CEM med liknande problem. En Volvoverkstad borde relativt enkelt hitta felet.

Lyckligtvis så täckte maskinskadeförsäkringen en del...

Mitt fel började intermittent, jag provade att byta batteriet som också var dåligt. Felet försvann någon månad för att sedan komma tillbaka. Så fort felet blev permanent lämnade jag in bilen och fick det fixat.
av D5Jerry
hollan skrev:plocka bort torkardiket och demontera kontakterna till cem och kolla så du inte har erg där! 05-06 har en bristfällig konstruktion på tätningen till cem så det kan hända att vatten tränger in i cem och du får en massa konstiga fenomen
alt 2 är att den tappar bcm och då får du ingen hastighets singnal och dessa fenomen uppstår
Okej. Är tyvärr inte så insatt i V70n än, men läser på varje dag nu för att kunna förstå den mer och mer. Torkardiket och cemen vart sitter den? Kan man få tag på någon bild på hur det kan se ut? Tack för svaret annars, uppskattas!
av D5Jerry
Malmstroem skrev:Fått byta CEM med liknande problem. En Volvoverkstad borde relativt enkelt hitta felet.

Lyckligtvis så täckte maskinskadeförsäkringen en del...

Mitt fel började intermittent, jag provade att byta batteriet som också var dåligt. Felet försvann någon månad för att sedan komma tillbaka. Så fort felet blev permanent lämnade jag in bilen och fick det fixat.
Ja, ibland har man väldigt otur med bilarna. Får se vad som kan vara fel på min, ska ta en dag i helgen och kolla lite tänkte dag.
Användarvisningsbild
av Vojje
D5Jerry skrev: Torkardiket och cemen vart sitter den?
Vindrutetorkardiket antagligen. Mellan framruta och motorhuv :D . Cem, eller i vart fall dess anslutningar, sitter antagligen under diket.
av D5Jerry
Vojje skrev:
D5Jerry skrev: Torkardiket och cemen vart sitter den?
Vindrutetorkardiket antagligen. Mellan framruta och motorhuv :D . Cem, eller i vart fall dess anslutningar, sitter antagligen under diket.
Aha okej, då vet jag. Har läst lite runder nu och fler som har haft samma problem, speciellt samtidigt med vintern. Dagen innan mina problem kom med bilen först, hade det snöat under natten men töat under dagen. Morgonen efter, hade det frysit på rätt duktigt, -10 och när jag vred om tädningen och efter två sek kom felen bara upp så. Bilen funkade hur bra som helst när jag körde hem från jobb dagen innan. Som jag skrev innan, veckan efter slutade felet och allt blev återställt i ca en vecka, sedan dök felen upp igen.

Hoppas bara på en kabelhärga eller vatten som har trängt in sig någonstans där den ej bör vara.
Användarvisningsbild
av hollan
Hoppas bara på en kabelhärga eller vatten som har trängt in sig någonstans där den ej bör vara.[/quote]

nja jag vet inte om det är så mycket att hoppas på ??:-/ en cem går på i runda slängar 8000:- och man kan inte ta en begagnad

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]