Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rhoddas
Hej!
Följande har hänt:

Ny vinkelväxel monterades i våras (15K kr)

Ser att det börjar läcka olja.

Lämnar in bilen och packbox på växellådan byttes

Fortfarande oljeläckage.

Har rengjort och så här ser det ut efter 10 mil

Kan det vara något annat än packbox växellåda eller fel på vinkelväxeln? Det ser ut som det kommer mellan låda o vinkelväxel

Vilken färg har egentligen oljan i växellådan?

Bild

Tacksam för alla tips o råd!
av rhoddas
basberoende skrev:Har du kontrollerat oljenivåerna i växellåda och vinkelväxel? Allt för att komma fram till vilken av dom det är som läcker.
det är trots allt ganska lite som läcker så jag förmodar det är svårt att mäta nivåerna.

Men kan det vara fabrikationsfel på vinkelväxeln?
av basberoende
rhoddas skrev:
basberoende skrev:Har du kontrollerat oljenivåerna i växellåda och vinkelväxel? Allt för att komma fram till vilken av dom det är som läcker.
det är trots allt ganska lite som läcker så jag förmodar det är svårt att mäta nivåerna.

Rätta mig om jag har fel nu men, du hade ingen oljeläcka innan du lämnade in bilen?
Hur länge efter du fick tillbaka bilen märkte du oljeläckan?

Det går inte att utesluta att det är fel på vinkelväxeln. Det har ju trotsallt hänt förr att nya saker har varit sönder, men det är inte några stora chanser.

Dock det där med att det är en liten läcka, små läckor blir stora med tiden och då finns risken för ras.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
rhoddas skrev:

Nä dom läcktestas så det borde inte vara något fel på den.

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]