Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke67
Hallå

Som jag har läst så om man vill ha en XC70 så skall denna vara älst från 2003 tack vare Haldex 4wd system.

Men nästa fråga är om man kör runt 2500-3000mil/år, vilken bil skall det vara Diesel eller Bensin??
Diesel, skatt= 7408kr/år och 163Hk. 0,85L/mil blandad, 0,68L/mil landsväg enligt Transportstyrelsen
Bensin, skatt= 2940kr/år och 209Hk. 1,04/mil blandad, 0,8L/mil landsväg enligt Transportstyreslen

Man har läst att den drog rätt så mycket som Diesel, så stämmer uppgifterna från Transportstyrelsen eller är det bättre /värre???

Tackar för svar.
Du kommer inte ned i 0,8l/mil landsväg med en XC70 då måste du ha ett ägg mellan gaspedal och högerfot samt hålla en hastighet mellan 80-90km/h. Min kompis har en Xc70 2004D5 med aut och han ligger på 0,7l/mil jag har en V70 D5 2003 aut och ligger på 0,6l/mil
Kör du 2500 mil med siffrorna ifrån tramsportstyrelsen enl blanbdad körning så blir ju bränslepriset för 2.5t
ca 38000 inkl skatt blir det ju ca 40900kr med diesel blir bränslepriset 31000 och med skatt 38400 så det blir ju billigare i driftskostnader. Min erfarenhet är att du kommer "spara" pengar på en D5 och ju mer du kör ju mer sparar du på bränslepriset. Skulle alla dagar i veckan välja en D5. Grymt fin och snål motor med fint bottenvrid och landsväg är bilen grymt snål. Skulle aldrig resonerat så här innan 2008 då jag bytte bort min 9-5 aero mot en V70 D5. Inte för att aeron var dålig, tvärtom mycket bra och bra ös. Men jag är så nöjd med min D5:a med driftskostnader och reservdelar. Inget har gått sönder förutom slitagedelar.
MS Excel är din bästa vän när det kommer till att räkna ut sånt här. Stoppa in uppgifterna och mata in dina formler. Sedan ändrar du bara förbrukning, körsträcka och pris efter behag.
Jo då jag har redan tagit hjälp av Excel och vet att 3000mil blir D5:an billigast.

Men jag var mestnyfiken på hur rätt eller fel Transportstyrelsen hade med sina siffror.

Tack ändå för jag är nog med på att D5:an blir bäst.

Nyfiket, hur är dom när D5:an har gått lite typ 20000mil??
Jocke67 skrev:Jo då jag har redan tagit hjälp av Excel och vet att 3000mil blir D5:an billigast.

Men jag var mestnyfiken på hur rätt eller fel Transportstyrelsen hade med sina siffror.

Tack ändå för jag är nog med på att D5:an blir bäst.

Nyfiket, hur är dom när D5:an har gått lite typ 20000mil??
Hur räknar du då? Jag räknade på samma sak för en vecka sedan och man tjänar på diesel redan vid 1000 mil per år. Jag har inoch för sig inte tsgit med några servicekostnader och utgår från att den är den samma oavsett om det är bensin eller diesel.

Årlig körsträcka X förbrukning + årlig skatt = årlig körkostnad förutom service.

Sitter med min iPad och Office HD just nu jag kan inte lägga upp kalkylen som fil. Transportstyrelsens siffror stämmer aldrig eftersom varken du eller jag kör likadant som det test som gett dessa siffror. Jag ser siffrorna som en referens och då är de egentligen ointressanta om de är helt korrekta eller inte om man är ute efter skillnaden mellan de båda bränslena. Jag utgår nämligen från att förbrukningssiffrorna stämmer lika dåligt för båda bränsletyperna så 1,1 mot 0,8 ger samma fel som 1,2 mot 0',9.
Så här räknade jag för att visa att D5:an blir billigast.
Diesel: 3000mil x 0,85L (blandad) = 2550 x 14,14kr/L = 36057kr +7408kr(skatt) = 43465kr
Bensin: 3000mil x 1,04L (blandad) = 3120 x 14,08kr/L = 43929kr +2940kr(skatt) = 46869kr

skillnad på ca3400kr till fördel för D5:an. Men precis som ni skriver allt beroende på högerfoten :lol:
Jo och mer du kör med D5:an ju mer "sparar" du. En liten fråga, varför en XC70? Bor du norröver med oländiga väger eller drar du mycket släp? Vad jag menar är att många är ej i beroende av 4wd sedan ska man ju naturligtvis välja det man själv vill. XC70 är snuskigt dyr i inköp mot en vanlig V70 D5.
Efter 20000 mil bör du kontrollera haldex. Det är en hylsa som kan gå sönder=dyrt. Ska du ha aut som jag tror du redan sneglat på så skall oljan vara klarröd och ej lukta bränt. Sedan skulle jag byta ATF-oljan eller be bilhandlaren göra detta.
Först är det enkelt, har velat ha en XC70 länge.
Sen har jag ett behov av en bil som har lättare att ta sig fram på dåliga vägar (håller på med att arrangera Rallytävlingar)

Visst är det så om hylsan är trasig så funkar inte drivningen bak?

Jo oljan visste jag o självklart för att säkerställa sig framtid så bör man byta oljan :wink:

Men andra saker att fundera på gällande D5:an?
dieselmagnus skrev:Jo och mer du kör med D5:an ju mer "sparar" du. En liten fråga, varför en XC70? Bor du norröver med oländiga väger eller drar du mycket släp? Vad jag menar är att många är ej i beroende av 4wd sedan ska man ju naturligtvis välja det man själv vill. XC70 är snuskigt dyr i inköp mot en vanlig V70 D5.
Efter 20000 mil bör du kontrollera haldex. Det är en hylsa som kan gå sönder=dyrt. Ska du ha aut som jag tror du redan sneglat på så skall oljan vara klarröd och ej lukta bränt. Sedan skulle jag byta ATF-oljan eller be bilhandlaren göra detta.
Jag blir så trött... Så fort XC70 nämns måste dess existens berättigas eftersom många förståsigpåare anser att AWD är fullständigt onödigt och alla som inte bor borton allfarsvägarna i Norrland och skall dit med släp, klara sig utan AWD. Och detta måste motiveras för den som själv inte har en XC70. Klart man klarar sig utan AWD. Man klarar sig utan en stor kombi också. Man klarar sig utmärkt utan klimatanläggning, stereo, navigator, skinnklädsel och elhissar eller en massa säkerhetsutrustning.

Grejen med en XC70 är att ha möjligheten att köra där andra kör fast men framför allt att kunna köra säkrare och smidigare där andra får problem. Jag har själv blivit ståendes och sett andra stå med slirande framhjul på Icas parkering. Jag har själv sett bilar som knappt tar sig fram på stora vägen efter ett snöfall. Själv har jag inga problem med detta nu. Så sent som igår såg jag en Corolla som kört av stora vägen och in på en liten skogsväg med cirka en decimeter snö. Den satt fast ordentligt. Inga problem med en XC70. Tvärt om, sånt är bara kul. Bilarna går stabilt och stadigt i snöslask, i halka och på grusväg. De flesta som en gång ägt en AWD under årets alla fyra årstider kommer nog inte att välja bort det i fortsättningen eftersom man vänjer sig fort. Så... den som påstår att en XC70 är onödig och att det går lika vra med en vanlig V70, har själv inte ägt en XC70.

Jag påstår också att en XC70 är ett jäkligt medvetet och genomtänkt val. Väljer man en sådan har man förmodligen redan övervägt en vanlig V70 och kommit fram till att man inte vill ha en sådan. Jag sticker ut hakan och påstår att de som valt en XC70 har gjort ett mer medvetet val och övervägt dess egenskaper mer än den som köper en vanlig V70.

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]