Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Hej!

Måste byta kompressor på min V70D5 2003 eftersom magnetkopplingen inte drar vid varmt väder (över 25 grader). Vet att den går att schimsa men har inte hittat någon verkstad eller annan som bor runt Målilla som vill hjälpa mig med detta. (Mot ev betalning naturligtvis) Då återstår ju att byta kompressorn. Funderar på torkfiöltret när man ändå tömmer systemet.

Skruvat har ju två kompressorer till min bil
http://www.skruvat.se/AC-ACC-utrustning-C209.aspx

Det skiljer ju mycket i pris på dessa. Tar man den billigare så blir ju totalpriset med montering ungefär som den dyrare kompressorn. Har någon provat den billigare kompressorn ifrån skruvat?

Vad kostar det att hos ex Volvo att byta kompressor och ev torkfilter (bara monteringen inga saker förutom ev packningar)
Användarvisningsbild
av Vojje
Om du öppnar systemet, som vid ett kompressorbyte, måste du byta torkfiltret. Inget att välja på där. Kostar inte mycket.
av Gelis
Ingen som vill shimsa, men vill någon byta då? Eller tänker du byta själv, i så fall kan du väl försöka shimsa själv. Bra mycket billigare än att byta kompressorn.
Finns ju också den enklare snik varianten att limma ett par brödpåseclips på fjädrarna till kopplingen. tror det finns beskrivet i någon tråd här på forat
Användarvisningsbild
av Vojje
Gelis skrev:
Finns ju också den enklare snik varianten att limma ett par brödpåseclips på fjädrarna till kopplingen.
Väldigt volvisch :lol: . Glöm inte att Volvo är en Premiumbil.
Förresten, vilket lim ska man använda :oops: ?
av Per L
Jag har inte sett hur det ser ut på en VOLVO men på min SAAB bytte jag bara själva kopplingen när den brändes sönder. http://www.avantia.com/avantia_navigera ... m3r=Clutch
Mycket billigare och man slipper byta kompressorn med allt vad det innebär i form av tömma och fylla systemet.

Sedan tycker jag att det verkar rätt idiotiskt att inte shimsa om kopplingen om detta hjälper och AC-systemet i övrigt fungerar. Det är (åtminstone på min SAAB) enkelt bortsett från att det kan vara trångt. Men det är ju inte mindre trångt om hela kompressorn skall bytas.

Per L
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har en 9-3 också och på den kan man bara nyta magnetkopplingen, detta går inte på volvos kompressorer. Det är ingen som vill schimsa åt mig och jag kan inte fixa det själv. Har ringt runt till större och mindre verkstäder.

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]