Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett litet problem som ingen verkar kunna lösa, inte ens volvoverkstan...
Problemet är att bilen tar ca 1,3 l/mil medan färddatorn säger 0,85 när jag
kört med ett ägg under gaspedalen.
Har försökt med allt, på volvo säger de bara att de där bilarna brukar
gå ganska snålt om man inte frestar dom för mycket.
ex. långkörning blekinge-stockholm, ca 55 mil landsväg, 0.79
Helt ok enligt mig men när jag tankat och räknat blev det 1.05.
Vart har alla andra decilitrarna tagit vägen. Bytt bränslefilterhus
och virvelspjäll nyligen men det blev ingen skillnad :(
kan vara så att någon av spridarna läcker mao inte stänger helt och därmed så går det åt extra bränsle men så mycket som du säger låter lite iöverkant för detta fel

Så här funkar... Det värdet du får i färddatorn är det som ECM (motorstyrenhet) talar och för DIM (instrumentet) och drar bilen mer så brukar det vara okontrollerat bränsle som ej "registreras" tex läckage

Be verkstad kolla Spridarna med Vida och utföra ett läckolje test på spridarna (det är den tunna slangen som går mellan spridarna)

//Gooose
gooose skrev:kan vara så att någon av spridarna läcker mao inte stänger helt och därmed så går det åt extra bränsle men så mycket som du säger låter lite iöverkant för detta fel

Så här funkar... Det värdet du får i färddatorn är det som ECM (motorstyrenhet) talar och för DIM (instrumentet) och drar bilen mer så brukar det vara okontrollerat bränsle som ej "registreras" tex läckage

Be verkstad kolla Spridarna med Vida och utföra ett läckolje test på spridarna (det är den tunna slangen som går mellan spridarna)

//Gooose
Hörde från volvoverkstad att allt bränsle som motorn "använder" mäts. skulle spridarna läcka så borde det också regestreras eller?
har för mig att jag läst att partickelfiltret behöver lite diesel då och då för att inte sota igen.
kan det kanske vara där som bränslet försvinner? nån ventil som inte stänger helt.
Motorn går ju riktigt bra och ryker ingenting.
suddi skrev:
gooose skrev:kan vara så att någon av spridarna läcker mao inte stänger helt och därmed så går det åt extra bränsle men så mycket som du säger låter lite iöverkant för detta fel

//Gooose
Hörde från volvoverkstad att allt bränsle som motorn "använder" mäts. skulle spridarna läcka så borde det också regestreras eller?
Nej
Den bränslemängd som ECM registrerar är en beräkning av den tid som ECM låter spridaren vara öppen mao ett förprogramerat värde Ett ex är spridaren öppen i 1 minut så skall det rinna igenom 1 liter vid ett förbestämt tryck

Om du lossar matarslangen till högtryckspumpen och "snor" 1 liter så registreras detta inte någon stans

Det jag syftar på är en sliten /otät spridare Du upplever inte att motorn bankar/knackar högre vid kallstart eller går oljämnt ett tecken på att det ev är något spridar fel

//Gooose

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]

Jämfört olika försäkringsbola[…]