Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dede
Hejsan

Har en fråga som gäller släpvagnskontakten.

Jag har ett stift som ger ström när tändningen är igång samt att den fortsätter ca 30 sekunder efter man stängt bilen (stift 54G).
Det är lite irriterande då en hel del släp på samma stift har dimljus vilket gör att en lampa på släpet konstant lyser lika starkt som bromsljuset.

Hörde med Mechanum när den var inne på service men de ville ha dryga 1000:- för en felsökning.
Jag vill ha det till att man borde kunna programmera om funktionen på stift 54G.

Bilen är en V70 -05 med originalmonterat drag.
Användarvisningsbild
av SvenB
Du kan välja tre funktioner på det stiftet genom progammering. Direktström (för laddning av husvagnsbatteri), Dimbaklus eller backlampa. Du har valet direktström.
Användarvisningsbild
av Dede
KKR skrev:Du kan välja tre funktioner på det stiftet genom progammering. Direktström (för laddning av husvagnsbatteri), Dimbaklus eller backlampa. Du har valet direktström.
Kanon. Gissade att det var något åt det hållet.
Är det bara Volvo som kan programmera om eller det går att komma åt på något annat sätt?
Användarvisningsbild
av isak
är inte säker hur det är på en 05?
på 03 an jag har kan jag välja med att flytta en säkring i REM 15 eller 30 ström o ingen säkr monterad inget i kontakten.
Isak
Användarvisningsbild
av Dede
isak skrev:är inte säker hur det är på en 05?
på 03 an jag har kan jag välja med att flytta en säkring i REM 15 eller 30 ström o ingen säkr monterad inget i kontakten.
Isak
Någon som vet hur det fungerar på en 05:a? Går det att lösa genom att bara dra en säkring?
Helst vill jag få dimljus på stiftet men om inte det går så vill jag ha det strömlöst.
Mest så man inte drar en säkring och sen kajkar systemet ut p.g.a. detta.

Hittade monteringsinstruktionen för drag och där snackades det om olika reläer och att man skulle koppla på olika sätt beroende på hur vilken funktion man ville ha på stift 54G.
Användarvisningsbild
av Dede
#27 skrev:http://accessories.volvocars.com/Access ... mberSearch

Sök på dagkablage för att få monteringsanvisning.
Har kikat i den men blir inte klok på om man måste programmera om TRM:en.
Står ju såhär i instruktionerna
"Funktionen kräver bilunik programvara. Programmera mjukvaran enligt serviceinformationen i VIDA."

Någon som kan svar på om man bara kan dra en säkring för att koppla bort stift 54G helt. Känner inte att jag behöver varken laddning, dimljus eller backljus på släpet för tillfället.
Användarvisningsbild
av isak
då har du ju bara att koppla ur kabel ur kontaktstycket bakom reservhjulet brukar vara blå på de flesta kabelsatser.
Isak
Användarvisningsbild
av Dede
isak skrev:då har du ju bara att koppla ur kabel ur kontaktstycket bakom reservhjulet brukar vara blå på de flesta kabelsatser.
Isak
Får se om jag ger mig på att koppla ur det helt. Måste plocka ner skyddet över hjulhuset för att se det ordentligt så man inte är på fel saker. Hittade dock en blå kabel som följde kablaget som gick till TRM-boxen men den var inte kopplad där utan fortsatte in på panelen bakom hjulhusskyddet. .

Fick svar från auktoriserad Volvo-verkstad att det skulle kosta 542 riksdaler att programmera om det från konstantström till dimljus.
av umekille
Visst har det ändrats EU- standard på uttagen?
har sett adapters till salu på Tradera.
Fungerar det sätta kapslade diodlysen på
släpvagnar utan att bilens trådvakt får frispel?

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]

Jämfört olika försäkringsbola[…]