Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, vi är snart på jakt efter en ny andrabil som skall ersätta våran nuvarande 740 som börjar tjäna ut. Vi har en V70 -06 också så det behöver inte vara en packåsna. Vi har kollat rätt mycket på S80 men också äldre V70. Långmilare ~20' är inget problem om det är servat och ger ett bra intryck.

*Vad är den bästa motorn (minst problem med) på en S80. Jag har kollat rätt mycket på 2.9 och T6 men även den vanliga 2.4:an.<br/>Något speciellt att tänka på med S80?
* Även äldre S70/v70 har varit på tapeten, troligen mera prisvärt!
* Tycker att den nya V70:n och S80 är snyggare
* Gärna skinn och automat
* Peng - mellan 70-110'

Andra idéer?

Hälsningar,
/Nicklas
nickepicke_75 skrev:Hej, vi är snart på jakt efter en ny andrabil som skall ersätta våran nuvarande 740 som börjar tjäna ut. Vi har en V70 -06 också så det behöver inte vara en packåsna. Vi har kollat rätt mycket på S80 men också äldre V70. Långmilare ~20' är inget problem om det är servat och ger ett bra intryck.

*Vad är den bästa motorn (minst problem med) på en S80. Jag har kollat rätt mycket på 2.9 och T6 men även den vanliga 2.4:an.<br/>Något speciellt att tänka på med S80?
* Även äldre S70/v70 har varit på tapeten, troligen mera prisvärt!
* Tycker att den nya V70:n och S80 är snyggare
* Gärna skinn och automat
* Peng - mellan 70-110'

Andra idéer?

Hälsningar,
/Nicklas
eftersom ni är väldigt volvo hängivna så tror jag att en andra hands bil som s70 hade varit en perfekt andra hands bil...inte så dyra idag, sparar er en peng...billigare att serva än v70n och s80...finns jätte fina exemplar ute i andrahands marknaden...om ni är 2 pers i familjen så tycker jag att s80 är för stor...

Blir det nu en s80 så tycker jag du ska gå på en 2.9 hade jag gjort i alla fall...T6 är svårsålda....samt dyrare i drift och det är väl inte så ofta man kan utnyttja den fulla kraften...i våra vägar :D

du har inte tänkt på en s60 ?? rekommenderar det starkt...
G-kraft skrev: Blir det nu en s80 så tycker jag du ska gå på en 2.9 hade jag gjort i alla fall...T6 är svårsålda....samt dyrare i drift och det är väl inte så ofta man kan utnyttja den fulla kraften...i våra vägar :D
Skulle inte välja en 2.9 heller, riktigt ovanliga. 2.4T är min rekommendation om man vill ha lite "drag" under huven. Annars duger ju 2.4 långt iom att det skall vara en andrabil :roll:

/L
av Perra N
Volvo 945 Classic (98). Då får man en säker andrabil som inte kostar skjortan i delar och reparationer.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Perra N skrev:Volvo 945 Classic (98). Då får man en säker andrabil som inte kostar skjortan i delar och reparationer.
Aa visst kan hålla med lite..om att den karossen är en klass för sig , och är väldigt tålig...stark svensk hingst...men jag hade nog köpt en s70....grymt snygga för sin ålder samt tål också en del och är billiga att köpa och äga....en 2,5T eller glt
av haxpet
Jag skulle köpa en S60, då har du i princip samma komfort som i V70N, och köper man en 2.4 så borde man få den ganska billigt.

Tittar man på blocket så kan man hitta -02:or för ca 100000kr. Då även med turbomotor.
av angrah
Själv har jag en s80 med en 2 liters 5-cylindrig turbo. Den ligger runt 165-170hästar och jag är väldigt nöjd med motorn. Saken är den att den är från italien. Där skattar man efter storlek på motorn därför finns där den unika 2.0T. Hittar du en på blocket så är det en bil jag starkt rekommenderar!

Hälsningar,

Nils
Användarvisningsbild
av Brainy
jag håller på och fluktar efter en s60 T5 som andrabil, så jag tror nog jag måste rekommendera en s60 som andrabil :)

/Anders
av haxpet
Brainded skrev:jag håller på och fluktar efter en s60 T5 som andrabil, så jag tror nog jag måste rekommendera en s60 som andrabil :)

/Anders
Skulle också vilja ha en S60 T5 som andra bil, men jag har inte råd. :cry:
Användarvisningsbild
av nickepicke_75
Hej på er igen,
tack för era svar! S60 kan vara intressant men det känns som att prisläget är lite högre på den? Glömde säga att vi har två barn så en bakåtvänd stol och en bilkudde. Kan vi hitta en bil med integrerad kudde vore det toppen!

V70N ifrån 2001 kan man ju hitta, var det mer problem med dem i framvagnen än övriga senare modeller? Har S80 också haft framvagnsproblem?
700/900 serien har vi haft nu så nu vill vi lämna den om vi inte kan hitta en fin, billig 960 med massor av utrustning :) Men mest lutar det nog åt en S70/S80/V70N/V70.
2.0T motorn som finns i annonser och så har den aldrig sålts i Sverige? Är det en import då? Är den dyrare att serva, finns det delar i lager i Sverige etc?

/Nicklas

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]