Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BJtrucks
Tips för lägre förbrukning

Den 6 växlade lådan lägger imte i 6an förren vid 90 km men då växlar jag man och tvingar i 6an vid 70 km och vips så sänker man förbr en del.
min snittar 1,23 blandad med kallstart utan motorvärmare och ren landsväg 0,98 110km.
Körbarheten försämras inte alls då vridet finns där i V8an.

nybliven V8 ägare
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det vore intressant att veta om detta gäller alla årsmodeller eller om det skett mjukvaruuppdateringar mot ett mera ekonomiskt växlingssätt.

Vad ligger du på för varvtal på vid 70 resp 90 km/h på respektive växel?
av BJtrucks
Ingen vetenskaplig test men ca 300rpm skiljer det mellan 6an och 5an i 70km/h och det följer vidare upp i fartregistret men som sagt ingen vetenskaplig test utan bara titta på mätaren och även bensinräkningen.....

min gammla S80 m aut drog över litern lätt på samma körning så att få denna bil och gå på 1,23 är riktigt bra med kallstart och friktonsdäck så kanske den sjunker något ytterligare m sommardäck..........(har köpt bilen nu i vinter)

möjligt att mjukvarans uppdatering påverkar men inget sådan gjord på 2år

en kollega fick sin S60 2,5T att gå snålare med nyligen gjord uppdatering hos Volvo som ingick utan kostnad vid service...bra!

/Micke

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]